Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Om jag inte förstår matematik, vilka möjligheter finns då? : Kommunens organisation för att hjälpa elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Annelie Wallvik; [2016]
    Nyckelord :Kommunal verksamhet; fallstudie; SUM-elever;

    Sammanfattning : Denna studie tar sin utgångspunkt i en undran över hur en skola i en kommunal verksamhet är organiserad för att förebygga att elever får matematiksvårigheter. Hur är specialundervisningen organiserad för elever i matematiksvårigheter och vilket per-spektiv råder för elever i svårigheter? Studiens strategi är konstruerad som en fallstudie och utgår utifrån en skola i en medelstor kommun i Sverige. LÄS MER

  2. 7. Åtgärdsprogram i matematik : Vägen mot kunskapskraven?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Oskar Andersson; [2015]
    Nyckelord :Mathematics; education plan; documentation; abilities; core content; knowledge requirement; mathematical difficulties.; Matematik; åtgärdsprogram; dokumentation; förmågor; centralt innehåll kunskapskrav; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Läsåret 2013/2014 saknar nästan var tionde elev i årskurs 6 godkänt betyg i matematik. Matematik är ett av tre ämnen som en elev behöver godkänt i för att senare under sin skolgång kunna få gymnasiebehörighet. LÄS MER

  3. 8. Åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd i matematik - ur ett elevperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Nasrin Hemmati Andersson; Ulrika Johansson; [2012-09-06]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; matematiksvårigheter; matematikdidaktisk kompetens; specialpedagogik; specialpedagog; speciallärare; undervisningsprocess; särskilt stöd; delaktighet; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att belysa vad elever själva anser vara ett stöd för dem i matematik och att se om det överensstämmer med det skrivna åtgärdsprogrammet. Frågeställningar: • Hur beskriver eleverna sina behov för att kunna uppfylla kunskapskraven? • Hur kommer elevens behov till uttryck i åtgärdsprogrammet? • Vad anser eleverna vara ett stöd för dem för att kunna utveckla sina kunskaper i ma-tematik? • Vilka åtgärder föreslås i åtgärdsprogrammet? Teori: Matematikdidaktisk teori och ramfaktorteorin Metod: Studien är en kvalitativ studie genomförd på tre skolor belägna i två olika kommu-ner i västra Sverige. LÄS MER

  4. 9. Hur grundskolor arbetar med elever i matematiksvårigheter - vad för stöd elever får och vilken nivå som fokuseras

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2012]
    Nyckelord :särskilt stöd; specialundervisning; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Huvudfråga: Hur skolor arbetar med elever i behov av särskilt stöd i matematikMetod: Metoden som vi valde att använda oss i vår studie var kvalitativa intervjuer och systematiska observat-ioner. Studien genomfördes på fyra grundskolor. LÄS MER

  5. 10. Åtgärdsprogram och IUP för elever i matematiksvårigheter

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lotta Leden; Karin Tufvesson; [2011]
    Nyckelord :individuell utvecklingsplan; IUP; matematiksvårigheter; matematikundervisning; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Malmö högskolaLärarutbildningenSkolutveckling och ledarskapSpeciallärarprogrammet Höstterminen 2010ABSTRAKTLeden, Lotta & Tufvesson, Karin (2010). Åtgärdsprogram och IUP – för elever i matematiksvårigheter (IEP – for Students in Mathematical Difficulties). LÄS MER