Sökning: "matsvinn csr"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden matsvinn csr.

  1. 1. Samspelet mellan marknadsföringsbeslut i marknadsmixen och hållbarhet : En kvalitativ studie om hållbara marknadsföringsbeslut i livsmedelsbutiker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Linus Andersson; [2021]
    Nyckelord :marketing mix; sustainability; food waste; food store; marknadsmix; hållbarhet; matsvinn; livsmedelsbutik;

    Sammanfattning : Livsmedel står för en stor del av vår klimatpåverkan och således har livsmedelsbutiker en betydande roll att spela i livsmedelskedjan. Hållbarhet och miljömässiga utmaningar diskuteras mer än någonsin och berör alla aspekter i företagandet – inte minst marknadsföringen. LÄS MER

  2. 2. Detaljhandeln och CSR : Hur kan ett aktivt CSR-arbete betraktas vara en långsiktig konkurrensfördel?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Gustav Johansson; Matilda Schyberg; [2018]
    Nyckelord :CSR; resource based view; retail; sustainability; competitive advantage; resource; VRIO-framework.; CSR; den resursbaserade vyn; detaljhandeln; hållbarhet; konkurrensfördel; resurs; VRIO-ramverket.;

    Sammanfattning : Det har blivit till en global insikt att jordens framtid, i mångt och mycket, vilar i människans händer. Ett fortsatt överutnyttjande av resurser i samspel med de avsevärda växthusgaserna som släpps ut är därmed förödande för samhället. LÄS MER

  3. 3. Different unit price of packaging sizes matter for food waste : A case study how companies' price strategies of different packaging sizes of dairy products affect the emissions of CO2 equivalents

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Lövdahl; Karin Palmér; [2015]
    Nyckelord :Food waste; dairy products; LCA; emission of CO2; price strategies; CSR; Matsvinn; mejeriprodukter; LCA; utsläpp av CO2; prisstrategier; CSR;

    Sammanfattning : One third of all food that is produced ends up as waste, making it an important for society. Companies in food sector offer various packaging sizes to consumers to meet different household needs, where smaller packaging sizes often have a higher unit price than larger packaging sizes. LÄS MER

  4. 4. MATSVINN FÖRSVINN - En kvantitativ studie om hur ett CSR-argument kan involvera konsumenten i kampen mot matsvinn i butik

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Anna-Mia Fangreus; Susanne Krohn; [2014]
    Nyckelord :CSR; food waste; in-store marketing; in-store communication; green washing;

    Sammanfattning : Every year 67000 tons of food is wasted by Swedish retail stores. The waste implies financial losses for the retailer and it has a huge impact on the global environment. Reducing in-store food waste is thus a win-win situation for both retailers and society. LÄS MER

  5. 5. Mat till välgörenhet : en alternativ åtgärd för att skapa mervärde av matsvinnet i livsmedelsbutiker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Fanny Eriksson; Frida Fellenius; Rebecca Norman; [2014]
    Nyckelord :CSR; donation; hållbarhet; matsvinn; livsmedelsbutiker; etik; beslutsfattande; risker;

    Sammanfattning : Svenska livsmedelsbutiker slänger idag en stor mängd matavfall varje år. Av detta skulle en betydande del, om hanterats annorlunda, kunnat konsumeras. Detta leder både till stora ekonomiska och miljömässiga förluster i samhället, för att inte nämna den etiska aspekten när fullt konsumtionsduglig mat slängs. LÄS MER