Sökning: "medielogiken"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade ordet medielogiken.

  1. 1. EU-valet 2019: Val, valdeltagande & Valmyndigheten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Julia Malmgren; Beatrice Backman; [2019]
    Nyckelord :Political communication; youth political participation; medialogic; political logic; social media; EU-elections Politiskt kommunikation; ungdomars politiska deltagande; medielogiken; politiska logiken; sociala medier; EU-val; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka det relativt låga valdeltagandet till europaparlamentsvalen i Sverige. Fokus har legat på väljargruppen ungdomar i åldern 18–30 samt på den delvis ansvariga myndigheten att utlysa valet; Valmyndigheten. LÄS MER

  2. 2. Budskapspostinskott, budskapsinbäddningar och övergångsfraser : En teorigenererande konversationsanalys av politikers strategier för att utöva makt över innehållet i partiledarintervjuer.

    Magister-uppsats,

    Författare :Eva-Lotta Palm; [2019]
    Nyckelord :mediatization; mediated political communication; news interview; CA; conversation analysis; interaction.; mediatization; medierad politisk kommunikation; nyhetsintervju; partiledarintervju; CA; konversationsanalys; interaktion;

    Sammanfattning : This study examines Swedish party leaders’ strategies in political campaign interviews to both answer the journalist’s question and deliver own messages. The material studied consists of eight fifty minutes long interviews, each with one Swedish party leader, broadcast in the channels of the Swedish public service company Sveriges television in a series of episodes called “Val 2014 #dinröst” in the weeks before the 2014 elections. LÄS MER

  3. 3. From "thoughts and prayers" to change in structural layers? En kvalitativ fallstudie om aktivismen som följde skolskjutningen i Parkland, Florida, USA.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Linda Åström; Emma Svensson; [2018]
    Nyckelord :digital aktivism; strategisk kommunikation; Twitter; social rörelse; demokrati; makt; hybrida mediesystemet; struktureringsteorin; Never Again; Parkland shooting; NRA; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera och förstå hur överlevande ungdomar från skolskjutningen i Parkland, Florida, 14 februari 2018, använder strategisk kommunikation i sin aktivism i försök att förändra samhälleliga strukturer kring den amerikanska vapenlagstiftningen. Ungdomarna startade rörelsen ”Never Again” vars kommunikativa strategier och retoriska medel studeras under tidsperioden 14/2 – 24/2 2018. LÄS MER

  4. 4. Ryttarinnan och en man som mår mycket dåligt. : En kritisk diskursanalys av framställningen av en kvinnlig och en manlig mördare i svenska medier.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sofia Isaksson; Alice Colhag; [2018]
    Nyckelord :Critical discourse analysis; stereotype; media logic; gender; murder; journalism; Kritisk diskursanalys; stereotyp; medielogik; genus; mord; journalistik;

    Sammanfattning : Studiens fokus ligger på att undersöka om det finns skillnader i framställningen mellan en kvinnlig respektive manlig mördare i svenska medier. De svenska mediernas språkbruk i relation till gärningspersonerna i de undersökta artiklarna ligger till grund för studien. LÄS MER

  5. 5. Partiledarna på Youtube-. : En kvalitativ innehållsanalys av gestaltning och de journalistiska idealen i olika medieformat

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap; Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Isabelle Helenius; Sabina Pettersson; [2018]
    Nyckelord :Partiledare; Influencer; Journalist; Gestaltning; Journalistiska ideal.;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Inför valet 2018 valde flera influencers att intervjua partiledare. Väljare hade då möjlighet att vända sig till traditionella medier eller sociala medier för att få information inför valet. LÄS MER