Sökning: "medielogiken"

Visar resultat 21 - 25 av 46 uppsatser innehållade ordet medielogiken.

  1. 21. No go-zoner, kan man säga så? : Nyhetsmediernas användning av begreppet "no go-zoner"

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Åsa T. Magnusson; [2018]
    Nyckelord :No go zoner; förort; invandrare; flyktingar; socialkonstruktivism; framingteori; medielogik; nyhetsvärdering; nyhetsurval; kvalitativ textanalys; medie- och kommunikationsvetenskap;

    Sammanfattning : Begreppet no go-zoner har använts av utländska medier för att beskriva invandrartäta socioekonomiskt utsatta bostadsområden runtom i Europa. Det är förorter som bland annat har haft problem med organiserad kriminalitet, bilbränder och stenkastning mot blåljuspersonal. LÄS MER

  2. 22. ”HÅLLER DU MED? DELA GÄRNA!” En studie av riksdagspartiernas kommunikation på Facebook

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Victoria Busck; Filippa Dahlkild; [2017-02-15]
    Nyckelord :Facebook; social media; political communication; mediatization; media logic;

    Sammanfattning : Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet med inriktning PR, opinionsbildning och omvärld Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2016 Uppdragsgivare: JMG, Institutionen för Journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet. Handledare: Gustav Persson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 53 Antal ord: 19 970 Nyckelord: Facebook, social media, political communication, mediatization, media logic Syfte: Syftet är att analysera hur relationen mellan medier, medborgare och politik tar sig i uttryck genom politisk kommunikation på sociala medier. LÄS MER

  3. 23. Varning för clown : En kvalitativ textanalys av tidningsmediers framställning av clownattackerna i Sverige 2016

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Lovisa Ekryd; Evelyn Einebrant; [2017]
    Nyckelord :fear of clowns; hysteria; media production; newspaper; phenomenon; Aftonbladet; Dagens Nyheter; clownskräck; hysteri; medieframställning; tidningsmedia; fenomen; Aftonbladet; Dagens Nyheter;

    Sammanfattning : Hösten 2016 uppkom ett fenomen som blev omtalat i svenska morgontidningar, den så kallade “clownhysterin”. Fenomen sattes snabbt på agendan och handlade om clowner som hade attackerat människor. Syftet med denna studie är att undersöka vilka som får synas i artiklarna och hur de representeras. LÄS MER

  4. 24. ATT TALA MEDIERNAS SPRÅK – Hur svenska politiker utformar och anpassar sin kommunikation efter medielogiken

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Kimberly Åkerström; [2016-09-08]
    Nyckelord :Medialisering; medielogik; politisk kommunikation;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 30 hp Program och/eller kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Vt 2016 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Svensson Sidantal: 73 Antal ord: 27 063 Nyckelord: Medialisering, medielogik, politisk kommunikation. Syfte: Att undersöka vilka tecken på anpassning till medielogik som förekommer i politiska debatter samt om det finns skillnader i hur olika partier förhåller sig till mediernas logik i sin kommunikation. LÄS MER

  5. 25. En månad med flyktingkrisen : En analys av Rädda Barnens och Sverige för UNHCR:s videomaterial på Facebook

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Matilda Klint Olsson; Linnea Lönn; [2016]
    Nyckelord :flyktingkrisen; medialisering; ideella organisationer; semiotisk analys; multimodal analys; medielogik; mediatization; nonprofit organizations; semiotic analysis; multimodal analysis; media logics;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersökte hur medielogiken uttrycks i Rädda Barnens och Sverige för UNHCR:s videomaterial under flyktingkrisen september 2015. Då majoriteten av den medialiseringsrelaterade forskningen i Sverige har intresserat sig för partiledardebatter och politisk kommunikation finns det en kunskapslucka kring hur medielogiken formar andra sfärer i samhället. LÄS MER