Sökning: "meningen av lek"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden meningen av lek.

  1. 1. Meningen med att leka : Att närma sig barns perspektiv på den fria leken genom fenomenologisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenny Karlsson; Frida Lindquist; [2019]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Fri lek; Barns perspektiv; Fenomenologi; Mening; Essens; Gest; Intentionalitet; Livsvärld;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att närma sig 3–5 åriga barns perspektiv på den fria leken i förskolans inomhusmiljö. Genom observation i selektivt återkommande form har vi studerat barnen i den fria leken och därefter med fenomenologi som teoretisk utgångspunkt analyserat hur deras görande kan förstås som uttryck för mening och som uttryck för deras perspektiv på den fria leken. LÄS MER

  2. 2. Barns handlingsutrymme under skolans raster : en etnografisk studie

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jonas Söderholm; [2019]
    Nyckelord :School recess; children s perspective; ethnography; space of action; Skolrast; barns perspektiv; etnografi; handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att uppmärksamma, förstå samt öka kunskapen om funktionen och meningen med skolans rast. På så vis bidrar studien till ökad kunskap kring såväl barns perspektiv och vilket handlingsutrymme de såväl skapar som nämner som meningsskapande. LÄS MER

  3. 3. Rörelse i förskolan : En essä skriven för att fördjupa ämneskunnandet och vinna insikt om olika förutsättningar för barns rörelse inomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emelie Gjersvold; [2015]
    Nyckelord :Motion; preschool; running; wild play; stress; influence; gender patterns; large groups of children; practical knowledge; Rörelse; förskola; spring; vild lek; stress; inflytande; könsmönster; stora barngrupper; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : Denna essä tar sin utgångspunkt i två självupplevda händelser som speglar varandra i form av kaosartat spring inomhus och strukturerad rörelseaktivitet utomhus. Händelserna skapar starka motsatta känslor inom mig och jag undrar varför jag anser att det ibland är okej att röra på sig och ibland inte. LÄS MER

  4. 4. Språkstimulering : En intervjustudie om pedagogers upplevda arbetssätt att stimulera det svenska språket hos barn med annat modersmål än svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Nathalie Nordqvist; Elin Lindberg; [2014]
    Nyckelord :Berättande; bilder; intervjustudie; lek; språkstimulerande stunder; sociokulturellt perspektiv; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur några pedagoger på Åland arbetar med det svenska språket hos barn med annat modersmål än svenska. Meningen är att få kunskap om vilka arbetssätt pedagogerna använder sig av för att främja det svenska språket och vilka situationer de anser vara betydelsefulla för språkutvecklingen. LÄS MER

  5. 5. Vad är lek i förskolan? En studie om pedagogers syn på lekens roll i förskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Wissam Mohamed; [2013-10-17]
    Nyckelord :lek; lärande; fri lek; meningen av lek; pedagoger och förskola;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med mitt arbete är att studera förskollärares syn på lekens betydelse i förskoleverksamhet samt deras syn på vilka förutsättningar för lek som finns i förskolan. I detta studerar jag också några förskollärares syn på förhållandet mellan fri och styrd lek i förskolans verksamhet. LÄS MER