Sökning: "metoden boksamtal"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden metoden boksamtal.

  1. 1. "Larvar har ju inga kläder på riktigt" : Antropomorfism för lärande av biologi i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Jansson; Emma Westman; [2023]
    Nyckelord :Anthropomorphism; bilogy; early childhood education; teaching; anthropomorphic childrens literature; Antropomorfism; biologi; förskola; undervisning; antropomorfisk barnlitteratur;

    Sammanfattning : Abstract The pupose of the study was to increase knowledge about how anthropomorphism can support preschool children´s learning about the developmentstages of the butterfly in a teaching situation with anthropomorphic children´s literature, investigative booktalk and concrete material. To answer the purpose, questions were needed that povided answers to what kind of learning that occurred in relation to the prior knowledge and how the children´s learning was characterized in their retelling. LÄS MER

  2. 2. Språket i förskolan : En kvalitativ studie om högläsningens betydelse för barn språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Yacoub Julia; Amanda Lindström; [2023]
    Nyckelord :högläsning; förskola; samtal; boksamtal; miljö; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien att utveckla kunskaper om högläsningens betydelse för barns språkutveckling i förskolan samt undersöka hur förskolepersonal kan arbeta med högläsning i lärandesyfte. Metoden som valts är kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  3. 3. I barnbokens värld - vägar in i barnboken och vidare ut i världen. : Förskollärares didaktiska resonemang och pedagogiska arbete med att levandegöra barnboken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Veronica Persson Fredin; Natalie Österberg; [2023]
    Nyckelord :Play world; play pedagogy; imaginary worlds; play; children s book.; Lekvärld; lekpedagogik; föreställningsvärldar; lek; barnbok.;

    Sammanfattning : I denna studie vill vi bidra med kunskap om hur man kan använda barnboken som redskap i förskolans verksamhet. Syftet med studien är att synliggöra förskollärares beskrivningar av hur de arbetar med att levandegöra barnböcker i förskolemiljön. LÄS MER

  4. 4. Boksamtal i modersmålsundervisning: effekter på språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Nareman Bader; Tagrid Salim; [2023]
    Nyckelord :modersmål; modersmålsundervisning; boksamtal; skönlitteratur; läsförståelse; ordförråd; ordförståelse; textanalys; Chambers; filmvisning; interaktivt arbete.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om boksamtal av skönlitterära böcker bidrar till en bättre textförståelse samt språk- och läsutveckling i modersmålsämnet. Fokuset har varit på hur arbetet med lustfyllda metoder kan ge elever möjligheten till att utveckla sitt modersmål, men även vilket intresse de visar för skönlitteratur och filmvisning av den lästa boken. LÄS MER

  5. 5. Högläsning och boksamtal för att förbättra elevers språkutveckling : En litteraturstudie om lärares användning av högläsning i samband med boksamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Sörberg; Jessie Nilsson; Emma Sjöstrand; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; boksamtal; språkutveckling; literacy; yngre elever och lågstadiet;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att studera betydelsen av högläsning i samband med boksamtal för elevers språkutveckling. Litteraturstudien fokuserar på lågstadiet men då språkutveckling börjar redan i förskolan är föreliggande studie även relevant för förskolan. LÄS MER