Sökning: "miljöns betydelse"

Visar resultat 16 - 20 av 395 uppsatser innehållade orden miljöns betydelse.

  1. 16. ”Kan vi fortsätta läsa boken nu?” : En kvalitativ studie om barns deltagande under högläsning och utformningen av deliberativa samtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Jennie Telander; Christina Caceres; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; förskola; förskollärare; kommunikation; deliberativa samtal;

    Sammanfattning : Läsförståelsen hos barn i skolan har minskat och det diskuteras vilka insatser som behövs för att vända denna trend redan i förskolan. Vi har därför valt att skriva om högläsningen i förskolan och vilka faktorer som påverkar dess möjligheter/utformning. LÄS MER

  2. 17. Föräldrars upplevelser av delaktighet i omvårdnaden av prematura barn : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Susanna Kjell; Katarina Backlund; [2023]
    Nyckelord :Experiences; infant; neonatal; neonatal intensive care unit; parents; premature; Förälder; neonatal; neonatal intensivvårdsavdelning; prematur; spädbarn; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund Tidigt föräldraskap redan på neonatalvårdsavdelning med aktivt deltagande och hud-mothudkontakt påvisar positiva effekter hos det prematura barnet och främjar en sund anknytning. För att främja deltagande behövs ett respektfullt samarbete mellan sjuksköterska och familj enligt familjecentrerad vård (FCC). LÄS MER

  3. 18. Förskollärares medvetenhet om den fysiska miljöns betydelse för jämställdhetsarbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Sofia Wahlund; Lina-Maria Wallinder; [2023]
    Nyckelord :children; gender; gender perspective; preschool; physical environment; barn; fysisk miljö; förskola; genus; genusperspektiv;

    Sammanfattning : Enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2018) ska alla anställda i förskolan motverka stereotypa könsmönster. Forskning visar att det handlar om förskollärarens förhållningsätt till barn och verksamhet genom de styrdokument som förskolläraren ska förhålla sig till. LÄS MER

  4. 19. SÖMN VID DEMENSSJUKDOM : En litteraturöversikt om sömnfrämjande åtgärder

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd; Mälardalens universitet

    Författare :Rohey Mohamed Abdulle; Ramune Mickeviciute; [2023]
    Nyckelord :Dementia; Literature review; Nursing; Nursing measures; Sleep disturbances.; Demens; Litteraturöversikt; Omvårdnad; Omvårdnadsåtgärder; Sömnsvårigheter.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Demens är ett samlingsnamn på flera sjukdomar som påverkar hjärnans kognitiva funktion och drabbar främst äldre personer. Sömnsvårigheter är vanligt förkommande hos personer med demens. Sömnen är ett sätt för kroppen att koppla av och återhämta sig. LÄS MER

  5. 20. "Fast man kanske har behovet att verkligen få sitta lite lugnare så får man inte det, utan det ska vara rättvist för alla" : En kvalitativ studie om upplevelsen av den omgivande lärmiljöns påverkan på flickor med diagnosen adhd:s förutsättningar för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Erika Snäckvik Cruz; Anna Edeblom; Rebecca Stenberg; [2023]
    Nyckelord :adhd; lärmiljö; tillgänglighetsmodellen;

    Sammanfattning : Under lång tid har flickor nästintill varit utelämnade när det kommer till forskning om adhd men på slutet av 90-talet tog det fart. Trots detta är kunskapen om flickor med diagnosen adhd låg. LÄS MER