Sökning: "multilingual children"

Visar resultat 21 - 25 av 211 uppsatser innehållade orden multilingual children.

  1. 21. Förskollärares arbete med flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Evelina Samuelsson; Bahar Ghoreyshi; [2023]
    Nyckelord :language development; mother tongue; multilingualism; preschool; preschool teacher; flerspråkighet; förskola; förskollärare; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barn. Undersökningen genomfördes med semistrukturerade intervjuer med elva förskollärare som alla jobbar i förskolan med flerspråkiga barn i en barngrupp med en språklig mångfald. LÄS MER

  2. 22. North-South entanglements in Somali-Swedish family language policy : Practices, ideologies and everyday challenges

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

    Författare :Juliana Neves Lindgren; [2023]
    Nyckelord :decoloniality; family language policy; identity; language ideologies; language maintenance; language practices; multilingualism; Somali;

    Sammanfattning : This thesis explores the family language policies (FLP) of two Somali-Swedish families living in Rinkeby, Stockholm. It focuses on the relationships between FLP and identity construction in different social spaces. LÄS MER

  3. 23. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Shovita Parajuli; [2023]
    Nyckelord :Preschool; Child; Language; Multilingualism; Mother tongue; Language development; Learning environment; Cooperation; Förskolan; Barn; Språk; Flerspråkighet; Modersmål; Språkutveckling; Lärmiljön; Samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Syftet besvaras med hjälp av de två forskningsfrågorna: Vilka strategier använder förskollärarna i arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan? Vilka möjligheter och utmaningar berättar förskollärare om när det gäller deras arbete med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan? Studien utgår från en kvalitativ intervjumetod där empirin består av intervjuer med fem förskollärare som arbetar med flerspråkiga barn och har bra kunskaper och erfarenheter att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  4. 24. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie kring främjandet av flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Solange Cortés Silva; Kristin Lundin; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom deltagande observation i en mångkulturell förskola undersöka hur barnen använder varandra som resurs för att utveckla sin flerspråkighet samt vilka strategier pedagogerna använder för att främja barns flerspråkighet. Resultatet visar att barnen inte endast använder varandra som resurs utan även hur de använder kulturella verktyg, artefakter och engelska språket som medierande resurs. LÄS MER

  5. 25. Flerspråkighet i förskolan : Förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alaa Monsor; [2023]
    Nyckelord :Multilingualism in preschool- teachers work with multilingual children s language development.; Flerspråkighet; förskola; förskollärares arbetssätt; förskollärares arbetsform; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om flerspråkighet iförskolan med fokus på förskollärarnas arbetssätt för barns språkutveckling. Antalet flerspråkiga barn ökar i förskoleverksamhet då de har olika bakgrund och använder olika språk (Skolinspektionen 2017, s. LÄS MER