Sökning: "multilingual children"
Visar resultat 21 - 25 av 211 uppsatser innehållade orden multilingual children.
21. Förskollärares arbete med flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med flerspråkiga barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barn. Undersökningen genomfördes med semistrukturerade intervjuer med elva förskollärare som alla jobbar i förskolan med flerspråkiga barn i en barngrupp med en språklig mångfald. LÄS MER
22. North-South entanglements in Somali-Swedish family language policy : Practices, ideologies and everyday challenges
Master-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskningSammanfattning : This thesis explores the family language policies (FLP) of two Somali-Swedish families living in Rinkeby, Stockholm. It focuses on the relationships between FLP and identity construction in different social spaces. LÄS MER
23. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Syftet besvaras med hjälp av de två forskningsfrågorna: Vilka strategier använder förskollärarna i arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan? Vilka möjligheter och utmaningar berättar förskollärare om när det gäller deras arbete med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan? Studien utgår från en kvalitativ intervjumetod där empirin består av intervjuer med fem förskollärare som arbetar med flerspråkiga barn och har bra kunskaper och erfarenheter att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER
24. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie kring främjandet av flerspråkighet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att genom deltagande observation i en mångkulturell förskola undersöka hur barnen använder varandra som resurs för att utveckla sin flerspråkighet samt vilka strategier pedagogerna använder för att främja barns flerspråkighet. Resultatet visar att barnen inte endast använder varandra som resurs utan även hur de använder kulturella verktyg, artefakter och engelska språket som medierande resurs. LÄS MER
25. Flerspråkighet i förskolan : Förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Den här studien handlar om flerspråkighet iförskolan med fokus på förskollärarnas arbetssätt för barns språkutveckling. Antalet flerspråkiga barn ökar i förskoleverksamhet då de har olika bakgrund och använder olika språk (Skolinspektionen 2017, s. LÄS MER