Sökning: "museipedagogik"
Visar resultat 16 - 20 av 61 uppsatser innehållade ordet museipedagogik.
16. Samtidskonstens roll och betydelse inom bildundervisningen : En litteraturstudie av forskning som behandlar samtidskonst och undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/BildSammanfattning : Denna studie undersöker de faktorer som kan påverka samtidskonstens roll och betydelse i dagens bildundervisning genom att titta på resultat från tidigare studier relaterade till ämnet. Studien är en systematiskt littereraturstudie med kvalitativ ansats, baserad på hermeneutisk metod. LÄS MER
17. Konstmuseet som vardagsrum för alla, eller salong för de redan invigda? En komparativ studie mellan Göteborgs Konstmuseum och Whitney Museum of American Art i New York
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperSammanfattning : ”The museum as a open living room for all, or as a closed institution for the already invited – A comparative studie between Gothenburg Museum of Art and Whitney Museum of American Art” This project is a comparative study between Gothenburg Museum of Art and Whitney Museum of American Art. In the frames of art history, but in close relation to museology and sociology. LÄS MER
18. Lärande och minnande på demensvisningar : en komparativ fallstudie av pedagogik inom demensvisningar på museer
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : This master’s thesis focuses on pedagogy and aspects of learning and remembering within guided museum tours for people with dementia. We explore in what way learning and remembering are focused on and triggered during those tours and with the help of which pedagogical means. LÄS MER
19. Se, höra, göra : En kvalitativ studie om museipedagogik i undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur elever agerar under museivisning och hur museipedagoger ser på museipedagogikens syfte och metoder. För att besvara frågeställningarna genomfördes två observationer av museivisningar för elever i årskurs 3 samt en intervju med en verksam museipedagog. LÄS MER
20. Designarkeologerna : Museipedagogik i rörelse när barn gestaltar tid,historia och museum.
Master-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Detta masterprojekt handlar om barns gestaltningar av tid, historia, och museum i ett samarbete mellan Vasamuseet och Design Lab S. Med studien vill jag visa på museipedagogiska metoder som ger utrymme för barnens kunskaper och processer. LÄS MER