Sökning: "musik i idrott och hälsa"

Visar resultat 26 - 30 av 45 uppsatser innehållade orden musik i idrott och hälsa.

  1. 26. Tar vi ut oss mer genom att höja tempot? : En studie om bakgrundsmusikens tempo i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sofia Turesson; Malin Almén; [2014]
    Nyckelord :musik; bakgrundsmusik; tempo; BPM; stegräknare; Borgskalan;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att se om, och i så fall hur, elevernas antal steg samt upplevda ansträngningsnivå under lektioner i idrott och hälsa påverkas av vilket tempo bakgrundsmusiken har. Metod: Studien utfördes på 83 gymnasieelever från två olika skolor (varav 35 elevers resultat slutligen kunnat användas). LÄS MER

  2. 27. Lärares tankar och idéer kring musik i idrottsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Lina Andersson; [2014]
    Nyckelord :Idrottslärare; gymnasiet; åsikter; musik; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur och varför lärare i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet använder sig utav musik som ett pedagogiskt verktyg samt varför de inte använder musik. Syftet är även att undersöka om gymnasielärarna i ämnet idrott och hälsa blir påverkade av några yttre faktorer som kan resultera i att de använder musiken i sin undervisning. LÄS MER

  3. 28. I takt med tiden : om musik, rörelse & dans i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Birgitta Glemne; Johanna Eklund Jansson; [2014]
    Nyckelord :Dans; musik och rörelse; läroplansteori; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur grundskollärare i ämnet idrott och hälsa ser på och arbetar med kunskapsområdet musik, rörelse & dans – vilket innehåll, omfattning och vilka undervisningsformer som existerar – samt hur de upplever elevernas syn på området. Vi har valt att belysa förändringar inom kunskapsområdet genom att ta del av olika brytpunkter, både när det gäller skolreformer och samhällsutveckling. LÄS MER

  4. 29. Särskolan i slöjden och slöjden i särskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Anna Asklund; Elias Dawid; [2013-08-20]
    Nyckelord :Lärarutbildning; grundsärskola; behörighet; kompetensutveckling; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Innan vi påbörjade vår lärarutbildning har vi båda sammanlagt arbetat med utvecklingsstörda under 14 år tid, som assistent, obehörig lärare och förälder. Vår erfarenhet från både verksamhetsförlagda utbildningsperioder och arbete i skolor har gjort oss medvetna om att flertalet slöjdlärare undervisar elever i grundskolan såväl som grundsärskolan. LÄS MER

  5. 30. ”Alla kan dansa!” : Synen på rörelse till musik samt dans i ämnet idrott och hälsa ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Sara Svensson; Ida Nordmark; [2013]
    Nyckelord :Movement to music; dance; dance in school; physical education; gender; gender contract; Rörelse till musik; dans; dans i skolan; idrott och hälsa; genus; genuskontraktet;

    Sammanfattning : Dansen har funnits länge i människans närhet och den har olika betydelser beroende på vad individen har för uppfattning om dansens normer och uppbyggnad. Syftet med vår empiriska studie är att undersöka om pojkar och flickor har en liknande syn på ämnesområdet rörelse till musik samt dans i gymnasieskolan och i så fall varför eller varför inte de har det. LÄS MER