Sökning: "musik kulturskola"

Visar resultat 16 - 20 av 108 uppsatser innehållade orden musik kulturskola.

  1. 16. "Är det inte dags nu att öva litegrann?" : En studie om föräldrars delaktighet i sitt barns musicerande på tvärflöjt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Julia Sandberg; [2021]
    Nyckelord :Music; flute; art and music school; parents; involvement; pragmatism; Dewey; Musik; tvärflöjt; kulturskola; föräldrar; delaktighet; pragmatism; Dewey;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur föräldrar upplever sin delaktighet i sitt barns musicerande på tvärflöjt. Studien är främst kvalitativ med pragmatismen som teoretisk utgångspunkt. I studien genomfördes och användes fyra halvstrukturerade intervjuer med föräldrar vars barn spelar tvärflöjt som underlag för analys. LÄS MER

  2. 17. Samspel i kulturskolan : Samspelsförmåga och ensemblevana hos pianoelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jacob Tellin; [2021]
    Nyckelord :Ensemble; samspel; kulturskola; gymnasium; pianoundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur undervisningen för pianoelever i kulturskolan ser ut med fokus på ensemblespel och samspel samt i vilken mån denna förbereder inför högre studier inom musik. I studiens bakgrundskapitel presenteras kulturskolans historia och uppdrag, kraven för ensemblekurserna på gymnasiet samt pedagogiska tankar inom pianoundervisning. LÄS MER

  3. 18. Närhet och distans i instrumentalundervisning på kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jonas Björk; Olle Broström; [2021]
    Nyckelord :Relationship skills; Persona; Professionality; One-to-one tuition; Primary and secondary relations; Relationskompetens; Persona; Professionalitet; En-till-en undervisning; Kulturskola; Närhet och distans;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie har varit att med hjälp av kvalitativa intervjuer undersöka hur sex musiklärare inom ’en-till-en’ undervisning förhåller sig till att skapa och upprätthålla en relation gentemot deras elever i kulturskolan. Tidigare studier föreslår att lärare måste upprätthålla en komplex tvådelad relation som både tillhandahåller den auktoritära- och den personliga lärarrollen. LÄS MER

  4. 19. Rekrytera mera : En intervjustudie om rekryteringsarbete på svenska musik- och kulturskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Kristina Karlsson; [2020]
    Nyckelord :recruitment; brass instruments; music school; cultural school; sociocultural perspective; focus groups; rekrytering; brassinstrument; musikskola; kulturskola; sociokulturellt perspektiv; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka lärares arbete med rekrytering av bleckblåselever på svenska musik- och kulturskolor. Studien behandlar verksamma bleckblåslärares skildringar av strategier som används för att rekrytera elever och vilka utmaningar som de intervjuade bleckblåslärarna beskriver gällande rekryteringrelaterat arbete. LÄS MER

  5. 20. Goda lärandemiljöer - Utbildning och verklighet : En kvalitativ studie om korrelationen mellan teori och praktik i skapandet av goda lärandemiljöer i musikklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Victor Kemi; [2020]
    Nyckelord :Relationell pedagogik; Trygghet; Lärandemiljöer; Musikensemble;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur verksamma musiklärare upplever att ämneslärar­utbildningen i musik korrelerar med den yrkesmässiga vardagen i fråga om förvärvandet av nödvändiga kompetenser i att skapa goda och trygga lärandemiljöer samt hur verksamma musiklärare arbetar för att utforma lärandemiljöer som möjliggör lärande. I studien har data samlats genom ljud- och videoinspelade semi-strukturerade intervjuer med sex verksamma musiklärare inom grundskola, kulturskola och gymnasieskola. LÄS MER