Sökning: "musikundervisning gymnasiet"
Visar resultat 11 - 15 av 39 uppsatser innehållade orden musikundervisning gymnasiet.
11. "-Alltså, övar gör man ju på det man inte kan" : - En kvalitativ studie om hur två lärare på gymnasiet arbetar med elevers övning
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : This study examines how two upper secondary teachers are working to make pupils utilize practice strategies. To identify which framework a performer faces and to explain how the teachers work with challenges, Jörgensens didactic model for practice and Csíkszentmihályis flow theory has been used. LÄS MER
12. Förkroppsligat lärande: En studie om gymnasieelevers upplevelse av rörelse i rytmikundervisningen på estetiska programmet med inriktning musik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : I musikundervisning används rytmikmetoden som en helhetspedagogik för kunskapsinhämtning och för att stärka förståelse för musikteori. I rytmikmetoden är rörelse av kroppen centralt. LÄS MER
13. Att gå emot: En kvalitativ studie om elever vars instrumentval utmanar könsstereotypa föreställningar
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Föreliggande kvalitativa studie syftar till att skapa ökad kunskap kring elevers instrumentval, med ett specifikt fokus på elever som gjort ovanliga val i relation till könsstereotypa föreställningar om musikinstrument. Den syftar också till att ge kunskap kring hur denna grupp elever beskriver sina erfarenheter av musikundervisning på gymnasiet. LÄS MER
14. Pianolektion i klädkammaren : Distansundervisningens påverkan på likvärdighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Sedan i mars 2020 har en stor del av gymnasieundervisningen i Sverige bedrivits på distans för att minska smittspridningen av covid-19. Likvärdighet med individuella anpassningar ligger till grund för den svenska skolan och digitaliseringen ställer extra krav på lärare och elever. LÄS MER
15. Tolkning och uttryck i grupp : Musiklärares syn på interpretation i ensembleundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : I kursplanerna för ensemble i gymnasiet framgår tydligt att tolkning, gestaltning och uttryck ska ingå i undervisningen. Det finns inga entydiga definitioner av dessa begrepp och hur de omsätts i praktiken varierar. Musikalisk interpretation kan handla om gestaltning genom text, musik och kropp. LÄS MER