Sökning: "musikundervisning gymnasiet"

Visar resultat 6 - 10 av 39 uppsatser innehållade orden musikundervisning gymnasiet.

  1. 6. ADHD: Vi som inte passar in i musikundervisningens normer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Kim Sandmoen; [2022]
    Nyckelord :ADHD; NPF neuropsykiatriska funktionshinder ; musikundervisning; tydliggörande pedagogik; hyperfokus; mallar; motivation; motivationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att få mer kunskap om hur elever som uppger att de har ADHD beskriver sin gymnasieundervisning i musik. Studien använder sig av motivationsteori som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  2. 7. Demokrati - spelar roll? En studie om demokratiskt värdegrundsarbete i musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hanna Sundén; [2021]
    Nyckelord :Demokrati; Demokratisk värdegrund; Inkludering; Musikundervisning; Samsyn; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Democracy; Democratic values; Inclusion; Music Education; Consensus; Educational Science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : This study aims to explore how music teachers in Sweden work with democratic values. The data for this study was generated through a survey and four interviews. The survey was targeted at students and music teachers from high school, grades 7-9, to upper secondary school. LÄS MER

  3. 8. "Folk skulle tro att jag var värsta plugghästen": Ett arbete om pluggkultur och förväntningar på det estetiska programmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Markus Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Estetiska programmet; Genus; Högstadiet; Kön; Musikundervisning; Normer; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Gender; High School; Music Education; Norms; Sex; the Aesthetic Program; Educational Science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur killar på ett estiskt program med inriktning på musik upplever hur det är att studera på gymnasiet och hur detta skiljer sig från deras högstadietid. Arbetet har ett tydligt genusperspektiv där jag försöker förstå varför killar generellt presterar sämre än tjejer i grundskolan och om det förändras när de studerar vid estiska programmet. LÄS MER

  4. 9. Musiken, pipet och öronproppen : En studie kring ljudnivåernas påverkan och hantering i musikundervisning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Beatrice Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Hörselvård; Ljudnivå; Tinnitus; Musikpedagogik;

    Sammanfattning : Denna, både kvantitativa och kvalitativa, studie har till syfte att undersöka hur hörselkvalitén är hos musiklärare och deras elever på gymnasiet och i folkhögskola, hur musiklärarna och deras elever hanterar och upplever ljudnivåer både i musikundervisningen och privat samt huruvida hörselvård som ämne anammas i musikundervisningen. Studien baseras på en anonym enkätundersökning som utförts på två gymnasieskolor och en folkhögskola om sammanlagt 78 elever och 7 musiklärare. LÄS MER

  5. 10. Instrumental orättvisa i gehörs- och musiklära

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Ludvig Ros; [2021]
    Nyckelord :Gemu-undervisning; Klaviatur; Musicerande; Musikundervisning; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Clavier; Music Education; Music making; Music Theory Education; Educational Science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : I will in this research investigate third year high school students view on music theory education, more specific whether the students feel there is an existing overrepresentation of the clavier in the music theory education or not. The students give their view on whether the education works for them, and if they think the lesson structure benefits a specific group of instrumentalists. LÄS MER