Sökning: "nationella prov nackdelar"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden nationella prov nackdelar.

  1. 1. Lärares uppfattningar om sambedömning av nationella prov i svenska i årskurs 9 : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Emma Boxner; [2022]
    Nyckelord :sambedömning; bedömning; likvärdighet; nationella prov; svenska;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ sådan som genomförts med hjälp av semistrukturerade intervjuer. 10 lärare som alla är behöriga i svenskämnet och som undervisar i ämnet och som även har bedömt minst en omgång av nationella prov i svenska medverkar. Resultatet har analyserats med hjälp av policyperspektivet. LÄS MER

  2. 2. Sambedömning för ökad likvärdighet kring nationella prov i svenska : En ämnesdidaktisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emma Boxner; Frida Björklund; [2022]
    Nyckelord :Bedömning; sambedömning; betygsättning; nationella prov; svenska; likvärdighet; samstämmighet;

    Sammanfattning : De nationella proven i svenska är ett obligatoriskt inslag i den svenska skolan som sätter press både på lärare och elever. Skolverket föreslår sambedömning kring de nationella proven som ett sätt att skapa mer likvärdighet kring just bedömning och betygsättning av de nationella proven. LÄS MER

  3. 3. Några gymnasielärares och gymnasieelevers åsikter kring de nationella proven

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Reyyan Ayhan; [2020]
    Nyckelord :nationella prov; intervju; enkät; gymnasielärare; gymnasieelever; gymnasieskolan; svenska;

    Sammanfattning : Avsikten med examensarbetet är att få kunskap om vad gymnasielärare har för åsikter kring nationella provens syfte och utformning, hur de nationella proven påverkar undervisningen i svenska samt vad de anser om nationella proven när det gäller betyg och bedömning. Ytterligare ämnar sig studien att få kunskap om vad gymnasieelever i årskurs 3 har för uppfattningar kring de nationella provens utformning och dess betydelse. LÄS MER

  4. 4. Geografiämnets innehåll och framtid : En kvalitativ studie av Nationella provets påverkan på ämnesinnehåll

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Frida Hodell; [2016]
    Nyckelord :Geografi; didaktik; nationella prov; undervisningsinnehåll; framtid.;

    Sammanfattning : Geografiämnets innehåll har länge präglats av en traditionell syn vilket har gjort att lärare ofta inte följt styrdokumentens anvisningar. En förhoppning hos många ämnesföreträdare har varit att det nationella provet i geografi som infördes våren 2013 för årskurs 9 skulle fungera som ett föredömligt exempel och på så vis förändra undervisningsinnehållet. LÄS MER

  5. 5. Nationella prov som didaktiskt verktyg : En intervjustudie om lärares syfte och attityder till nationella prov i matematik för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Annica Gådin; [2016]
    Nyckelord :Matematik; matematikdidaktik; matematikundervisning; nationella prov; årskurs 3; likvärdig bedömning; formativ bedömning; måluppfyllelse;

    Sammanfattning : Bedömningsforskningen har de senaste decennierna fokuserat allt mer på formativ bedömning, som ett verktyg för lärande, snarare än en summativ avstämning av elevers kunskaper och förmågor. 2016 skriver elever i årkurs 3 nationella prov i matematik under vårterminen. LÄS MER