Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En litteraturstudie om språk- och kunskapsutvecklande undervisning i naturvetenskap på högstadie- och gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Strid; Emma Sjödahl; [2022]
    Nyckelord :Language development; content based instruction; language approach; STEM; science education; biology; high school; secondary school; upper secondary school; språk- och kunskapsutveckling; språkutveckling; undervisning; naturvetenskap; högstadiet; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att bidra till den kunskap som finns för hur skolan kan utforma en undervisning i de naturvetenskapliga ämnena som integrerar språk i ämnesundervisning på högstadie- och gymnasienivå. Internationell forskning har analyserats tematiskt varpå tre teman framkommit: 1) Vikten av en språk- och kunskapsutvecklande undervisning i naturvetenskapliga ämnen, 2) Språk- och kunskapsutvecklande undervisningsstrategier och metoder, och 3) Naturvetenskapslärares attityder till språk- och kunskapsutvecklande undervisning, och dess inverkan på förutsättningarna för lärande. LÄS MER

  2. 2. Särskild begåvning : En explorativ flerfallsstudie av hur fyra naturvetenskapligt högpresterande och särskilt begåvade elever upplever undervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Thomas Lundqvist; [2020]
    Nyckelord :gifted students; high performing students; case-study; särskilt begåvade elever; högpresterande elever; fallstudie;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en explorativ fallstudie som utgår från intervjuer med fyra naturvetenskapligt högpresterande gymnasieelever. Eleverna uppvisar ”särskild begåvning” enligt en definition av Bruhner (2018b). LÄS MER

  3. 3. "Man kommer ihåg när det är roligt" : En intervjustudie om grundskoleelevers upplevelser av biologiundervisningen i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Karin Mörk; [2019]
    Nyckelord :Attityder; undervisning; intervjustudie; glädje; positiva känslor;

    Sammanfattning : Tidigare studier visar att färre studenter söker sig vidare till naturvetenskapliga karriärer och att unga förlorar intresset för naturvetenskapliga ämnen under sin skolgång. Eftersom positiva attityder till ämnena har visats påverka ungas vidare karriärval är det av vikt att elevers attityder till naturvetenskapliga ämnen är positiva under elevernas skolgång. LÄS MER

  4. 4. NV-LÄRARES SYN PÅ INDIVIDANPASSNING - Inkluderas de särskilt begåvade elevernas behov?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Therese Andersson; [2019]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; individanpassad; naturvetenskap; särskilt begåvad; särbegåvad;

    Sammanfattning : Skolans och lärarens uppgift är att möta varje elev utifrån elevens individuella förutsättningar och kunskapsnivå. Det är dock ont om specialpedagogisk forskning som visar hur man arbetar ämnesdidaktiskt i naturvetenskapliga ämnen för att differentiera undervisningen på ett fungerande sätt inom de ramar en lärare har. LÄS MER

  5. 5. Jag är nog rätt bra ändå : en studie över tjejers och killars självförtroende inom naturvetenskapliga ämnen och matematik på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi

    Författare :Sofie Kjellgren; Emelie Gustavsson; [2019]
    Nyckelord :Självförtroende; intresse; attityder; självtillit; naturvetenskap; naturvetenskapliga ämnen; biologi; matematik; naturvetenskapsprogrammet; gymnasiet; tjejer; killar; könsskillnad; STEM;

    Sammanfattning : Naturvetenskapen spelar en ständigt större och större roll i världen när rymden utforskas, klimathotet ska bekämpas och samhället digitaliseras. Antal STEM-yrken (Science Techonology Engineering and Mathematics) ökar lavinartat vilket ställer krav på att skolan ska utbilda framtidens generation inom dessa ämnen. LÄS MER