Sökning: "naturvetenskapligt fenomen"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden naturvetenskapligt fenomen.

  1. 1. Undersökande arbetssätt i naturvetenskaplig undervisning : En studie kring hur lärare på lågstadiet organiserar undervisningen inom naturorienterande ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Maja Birgersson; Rebecca Bille; Anna Larsson; [2023]
    Nyckelord :undersökande arbetssätt; naturvetenskap; lågstadie; interaktion; stöttning; samtal säkerställande av kunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur lärare på lågstadiet arbetar med undersökande arbetssätt för att åskådliggöra ett naturvetenskapligt innehåll för eleverna, deras syfte med undervisningen samt hur de ger eleverna möjlighet att synliggöra sin kunskap. Ingången till studien har varit deduktiv med det sociokulturella perspektivet samt Pedagogical Content Knowledge som teoretiska utgångspunkter. LÄS MER

  2. 2. ”Jag är i första hand en medforskare” : Förskollärares uppfattningar om naturvetenskaplig undervisning för yngre barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Amelia Bard; Linnea Alenklint; [2022]
    Nyckelord :Science teaching; preschools; young children; preschool teachers; learning; Naturvetenskapsundervisning; förskolor; yngre barn; förskollärare; lärande;

    Sammanfattning : En stor del av Sveriges 1-2 åringar vistas på förskolan och därmed innefattas av läroplanen för förskolan (Lpfö 18). Läroplanen innehåller mål och riktlinjer för naturvetenskaplig innehåll och undervisningsmetoder som kan främja barns lärande. Tidigare forskning menar att det finns flera olika metoder att undervisa yngre barn. LÄS MER

  3. 3. Samspelet mellan bilderböckers text och illustration : Hur vattnets faser samt fasomvandlingar kan urskiljas i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Malin Thompson; [2022]
    Nyckelord :Picture book; picture book theory; phase transformations; preschool; content analysis; Bilderbok; bilderboksteori; fasomvandlingar; förskola; innehållsanalys;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to provide insights about how the phases and phase transformations of water are presented in picture books aimed for children of preschool age. The studys framework is based on the picture book theory, whose central concepts are iconotext and readerly gap. LÄS MER

  4. 4. Fem lärare berättar om laborationer: Praktik, syften och problem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Johan Lindahl; [2021]
    Nyckelord :demonstration; konstruktivism; laboration; NO-undervisning;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar ämnet laborationer i naturorienterande undervisning i årskurserna 4-6 och mer specifikt den undervisning med laborationer som fem lärare beskriver. Detta sätts sedan i relation till lärarnas syfte med arbetssättet samt vilka problem de upplever i samband med att arbeta med laborationer. LÄS MER

  5. 5. Fantasi, fantasi, fantasia! : att lära barn naturvetenskap på ett äventyrligt sätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Rebeca Nilsson; Linda Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Äventyrspedagogik; naturvetenskapligt fenomen; förskollärare; utomhuspedagogik; fantasi; kommunikation; didaktiska triangeln;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare kan använda sig av äventyrspedagogik för att synliggöra ett naturvetenskapligt fenomen. Fokus kommer ligga på förskollärarens kommunikation gentemot barngruppen, samt hur barnen reagerar på och tar emot det naturvetenskapliga fenomenet. Studien utgår från en kvalitativ ansats. LÄS MER