Sökning: "netnografisk analys"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden netnografisk analys.

  1. 1. “Det är en äcklig verklighet som inspirerar min musik” : En netnografisk studie om gangsterrappens koppling till gängkriminalitet

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Elisia Appo; Laura Youssefi; [2024]
    Nyckelord :Gang crime; Gangster rap; Youth; Social work; Youtube; Gängkriminalitet; Gangsterrap; Ungdomar; Socialt arbete; Youtube;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att, genom en netnografisk undersökningsmetod, få en större inblick för hur gängrelaterade brott och den kriminella livsstilen porträtteras i musikgenren gangsterrap. Materialet som analyserats består av 25 låtar av fem olika svenska rapartister på den sociala medieplattformen Youtube. LÄS MER

  2. 2. Uppfattning av destinationer i en digital nomads ögon : Nya krav i en alltmer föränderlig besöksnäring

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Fanny Christensen; Michelle Eklund; [2023]
    Nyckelord :Digital nomads; destination; experiences; remote work; visa; community; market segment; Digitala nomader; destination; upplevelse; distansarbete; visum; community; marknadssegment;

    Sammanfattning : Forskningen om digitala nomader i turismsammanhang har främst fokuserat på att förstå och definiera fenomenet. Dock finns det begränsad forskning gällande digitala nomader på destinationsnivå. Denna studie belyser digitala nomader och hur de resonerar kring val av destination. LÄS MER

  3. 3. Incels views on crime : A study about how users on an incel forum justify their views on sexual and violent crime

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Alexandroff; Maya Burman; [2023]
    Nyckelord :Incels; Attitudes; Crime; Violence; Techniques of Neutralization.; Incels; Attityder; Brott; Våld; Neutralisationstekniker.;

    Sammanfattning : Through a netnographic qualitative research, an incel forum is analyzed in this study using a thematic analysis to investigate users on the incel forum and their views on sexual and violent crime. By using Sykes and Matza's (1957) techniques of neutralization, this study shows how the users on the forum may justify their positive views on violent and sexual crime. LÄS MER

  4. 4. Vilka marknadsföringsstrategier är lämpliga för evenemang inom maratonlopp för att locka besökare? : En jämförande studie där en litteraturstudie framställs och jämförs med hur Stockholm Marathons aktörer arbetar med marknadsföringsstrategier för att locka besökare

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Elvira Jerkovic; Petronella Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Stockholm Marathon; marathon; event; marketing strategies; visitors; tourism; sport tourism; Stockholm Marathon; maratonlopp; evenemang; event; marknadsföringsstrategier; besökare; turism; sportturism;

    Sammanfattning : Marknadsföringsstrategier är ett redskap som kan användas i flera syften av flera olika aktörer, bland annat företag, föreningar och andra verksamheter. I denna studie undersöks evenemanget Stockholm Marathon och vilka marknadsföringsstrategier deras aktörer använder i syfte att attrahera besökare till deras event för att därefter kunna sammanställa vilka marknadsföringsstrategier som är lämpliga för evenemang inom maratonlopp. LÄS MER

  5. 5. Á la Instagram : En komparativ fallstudie om hur Instagram påverkar restauranger

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Mathilde Bojén; Hedvig Söderdahl; [2023]
    Nyckelord :Instagram; Concept; Restaurant; Communication; Multimodular; Content; Instagrammable; Instagram; Koncept; Restaurang; Kommunikation; Multimodal; Innehåll; Instagramvänlig;

    Sammanfattning : Följande fallstudie fokuserar på hur Instagram påverkar restauranger. Syftet är att bedöma vilka effekter Instagram har på konceptbyggande hos restauranger, för att skapa en förståelse för hur ett socialt medie kan påverka ett företag. LÄS MER