Sökning: "newly graduated preschool teachers"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden newly graduated preschool teachers.

  1. 1. Hur upplevs stress av nyexaminerade förskollärare?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ardiana Kryeziu; Arjeta Mikullovci; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med vår studie är att undersöka hur nyaxaminerade förskollärare upplever stress i förskolan samt hur denna stress påverkar deras yrkesutövning. Stress hos förskollärare är ett omdiskuterat ämne i dagens samhälle och därför vill vi undersöka denna stress även gäller nyaxaminerade förskollärare. LÄS MER

  2. 2. ”Det tar en hel livstid” : En studie om förskollärares skilda uppfattningar om förskollärarrollen och nyutexaminerade förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Molly Segerstein Skoog; Wilma Krämer; [2023]
    Nyckelord :fenomenografi; förskollärare; förskollärarrollen; kompetens; nyutexaminerade förskollärare; uppfattningar;

    Sammanfattning : Som blivande förskollärare finns där en viss ovisshet inom oss som utförde denna studie gällande vad som uppfattas krävas av oss som blivande förskollärare. Uppfattningar kring förskollärarrollen och nyutexaminerade förskollärare är idag ett forskningsområde som forskning är avsaknad inom. LÄS MER

  3. 3. Kan nyblivna förskollärare tillgodose barns rörelsebehov? : En diskursiv dokumentanalys av förskollärarutbildningens kursplaner med fokus på begreppen fysisk aktivitet och rörelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Strandgården; Sanna Svensson; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; rörelse; förskola; hälsa; läroplan; kursplan; utbildning; förskollärare; dokumentanalys; kritisk diskursanalys; makt; utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : Barn rör sig mindre än någonsin (Sollerhed, 2019). De spenderar större delen av sin vakna tid i förskolan (Ekberg & Vallberg Roth, 2022). Förskolan ska bidra till att barn får röra på sig på många olika sätt (Skolverket, 2022). LÄS MER

  4. 4. “Barnen följer inte by the book” : En kvalitativ studie om hur nyutbildade förskollärare känner sig rustade för arbetet att stödja barns socioemotionella utveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Helena Karlsson; Annika Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Theory to practice; newly graduated preschool teachers; children s socio-emotional development; cooperation; pedagogical tools; Teori till praktik; nyutbildade förskollärare; barns socioemotionella utveckling; samverkan; pedagogiska verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur nyutbildade förskollärare upplever sig rustade för mötet med barns socioemotionella utveckling mot de krav som de har mött i förskolans verksamhet. Förskolan har under de senaste 50-åren förändrats vilket ställer ökade krav på förskollärarens kapacitet. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares första tid i yrket : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter om första tiden som verksam

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanna Nermyr Johannesson; Ida Petersson; [2022]
    Nyckelord :Preschool teachers; first time within the profession; experience; challenges and mentorship; Förskollärare; första tiden i yrket; upplevelser; utmaningar och mentorskap;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om att undersöka hur förskollärare uppfattade den första tiden som anställd förskollärare. Mer specifikt undersöks hur förskollärare beskriver den första verksamma tiden samt vilka utmaningar de stött på under den första tiden. LÄS MER