Sökning: "norm spridning"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden norm spridning.

  1. 1. Vem bygger lego i klänning? : En normkritisk studie av pedagogers könsgörande kommunikation och interaktion med eller om barn i fri lek.

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Moa Sandin; [2023]
    Nyckelord :preschool teacher; traditional gender norms; doing gender; equality; free play; Könsnormer; fri lek; förskola; traditionella könsnormer; förskollärare; göra kön;

    Sammanfattning : The Swedish pre-school has a mission to create an equal and egalitarianeducation where the gender norms in society are challenged. The inspirationto do this study, came from how I have experienced that preschool teacherstalked to children differently depending on the children ́s biological sexduring my workplace-based education and by that were doing genderreproducing traditional gender norms. LÄS MER

  2. 2. Mångfald i förskolans barnlitteratur : En enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Pernilla Viberg; [2022]
    Nyckelord :mångfald; barnlitteratur; förskola; norm; normkritik;

    Sammanfattning : Inledning Denna studie fokuserar på mångfalden i förskolans barnlitteratur. Ur ett normkritiskt perspektiv undersöks om och hur mångfald återfinns i barnlitteraturen på förskolan, både i bokhyllan och i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Vem vill bli tolererad? : En kvalitativ intervjustudie om toleranspedagogik och mångkulturalism i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Svälas; Emma Westbom; [2021]
    Nyckelord :anti-oppressive education; Kevin Kumashiro; förskollärare; toleranspedagogik; normer; mångkultur;

    Sammanfattning : Under arbetet med denna studie fann vi att toleranspedagogik är ett relativt outforskat område inom svensk förskola. Syftet med denna studie var att undersöka om och i så fall hur förskollärare använder sig av toleranspedagogik i relation till kulturell mångfald i sin yrkesutövning. LÄS MER

  4. 4. "Jag väljer ju, och därför ser jag ändå inte allt" : En feministisk poststrukturell studie om diskurser och föreställningar i förskollärares berättelser om det kompetenta barnet i pedagogisk dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Frida Paulsson; Alice Otter Arosenius; [2018]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; förskollärare; det kompetenta barnet; pedagogisk dokumentation; feministisk poststrukturalism; diskursanalys; förhållningssätt; makt; normer; positionering;

    Sammanfattning : Reggio Emilia-pedagogiken har fått stor spridning i Sverige och med det även dess arbetsmetoder såsom pedagogisk dokumentation. Med Reggio Emilia-pedagogiken har det kompetenta barnet tagit plats i verksamheterna och blivit en norm för barnen att förhålla sig till. LÄS MER

  5. 5. Fulsidor och upptrampade vägar : Normer och praktiker kring åtkomst och spridning av digitalt vetenskapligt material bland forskare

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Nina Pascoal Sardinha Einarsson; Fanny Sundman; [2017]
    Nyckelord :ALM; Library- and information studies; Open Access; scholars; practice theory; epistemic cultures; socio-legal theory; norms; copyright; practices; Sci-Hub; #icanhazpdf; piracy; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this master’s thesis is to study information practices among scholars at Lund university regarding the accessing and sharing of digital scholarly material. This is done through examining of how scholars choose and motivate their use of different methods for accessing and sharing digital material. LÄS MER