Sökning: "nya och etablerade företag"
Visar resultat 1 - 5 av 114 uppsatser innehållade orden nya och etablerade företag.
1. Development and Application of an End-of-Life Framework
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : As the global climate crisis becomes more urgent, organizations are forced to find ways of reducing their environmental footprint to meet changing climate policies and consumer demands. As the automotive industry is adapting to the shift from internal combustion engines to electrification, as well as the shift from traditional linear business models to circular ones, there is a chance for new actors entering the market to adopt circular business models from their inception, giving them an edge over incumbent firms who have slower adaption times. LÄS MER
2. "Vem ska ansvara för det här?" - En internkomparativ uppsats om värdekedjor i EU-rätten
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Inom ekonomin har begreppet värdekedja funnits sedan 1985 då det myntades av Michael E. Porter, professor vid Harvard Business School. LÄS MER
3. Digital Leadership : When Implementing Digital Transformation in the Pulp and Paper Industry
Master-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Over the past few years, there has been a surge in literature regarding the digital transformation. Its popularity derives from the tremendous potential it has proven in production companies, in previous studies. This has increased its attention among actors within the industrial business area. LÄS MER
4. Sociala medier ur ett B2B-perspektiv : En kvalitativ studie om sociala medieplattformars roll för SME:s utveckling av affärsrelationer på utländska marknader
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Digitaliseringen är ett centralt fenomen för vår samtid där framväxten av digitala plattformar bland annat påverkat hur företag interagerar med varandra. Syftet med denna studie är att undersöka om skapandet av nya relationer mellan företag underlättas genom användandet av sociala medieplattformar, samt vilken typ av relation som dessa plattformar ger upphov till. LÄS MER
5. ”Man samverkar där man samverkar skall” : En kvalitativ studie om hur företag kan dra nytta av sitt nätverk i processen att utveckla och bemöta digitalisering
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Det finns idag en rad exempel på branscher där ett nytt företag förändrat hur kärnverksamheten genomförs. Detta har skett genom implementation av teknologi i en traditionell bransch. Mycket har skrivits om hur disruptiva företag verkar, men det finns bristande kunskap kring hur etablerade företag påverkas, och anpassar sin verksamhet. LÄS MER