Sökning: "objekt psykologi"
Visar resultat 26 - 30 av 32 uppsatser innehållade orden objekt psykologi.
26. Patriarkal populärkultur? : En radikalfeministisk filmgranskning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Akademin för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats var att granska populärkultur för att undersöka om könsmakt-ordningen återspeglas inom den kulturgenren eller ej. Frågeställningen var: Präglas populär-kulturens innehåll och uttryck av könsmaktordningens ojämställda förhållanden? Om så är fallet, på vilka sätt? I uppsatsen avgränsades populärkultur till att gälla amerikanska filmer under år 2009. LÄS MER
27. Synkronicitet som skelett? : hur synkronicitet ser ut och verkar i Kieslowskis film ”Blå”
Kandidat-uppsats, Ämnesavdelningen för kultur- och religionsvetenskapSammanfattning : Det här är en jungiansk filmstudie med fokus på synkronicitet i handlingen från början till slutet. Hur manusförfattarna skildrar en människas försök att glömma och förneka delar av sin historia till att via omständigheter hon inte själv kan råda över, bland annat tack vare ett intensivt inflöde av omedvetet material som manifesteras via synkronistiska skeenden, slutligen kan förlösas och gå vidare i livet igen. LÄS MER
28. Kategorisering av objekt i åldern 20-24 mån – form eller detalj? ERP- och beteendeanalys av visuell igenkänningsförmåga
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Den aktuella studien undersökte hur barn omkring perioden för ordförrådsspurten uppmärksammar generell form samt signifikanta detaljer vid visuell objektigenkänning, både avseende nya bild-ordpar samt för redan etablerade bild-ordpar. Event-Related Potentials (ERPs) registrerades i syfte att analysera hur barn på en neural nivå reagerar på kongruenta och inkongruenta presentationer av bild-ordpar, där objekten visades som hela bilder, silhuetter och detaljer. LÄS MER
29. Könsriktad marknadsföring: en studie om bakgrundsfärgers inverkan på uppfattningen av könsstereotypa objekt.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Färg har en central roll inom marknadsföring både för att dra till sig konsumentens uppmärksamhet (Boyle, 2003) samt för att påverka konsumenternas uppfattning av produkten (Kerfoot, Davies & Ward, 2003). Denna studie syftade till att undersöka huruvida färg påverkar uppfattningen om produkters tillskrivna genus. LÄS MER
30. Barnens illustrationer : speglar det omkringliggande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Sammanfattning Examensarbetets syfte är att undersöka barnens samspel under bildskapande tillfällen och forskningsfrågan lyder; Hur samspelar barnen med varandra då de bildskapar gemensamt? Bildskapandet är en stor del av förskoleklassens vardag, så stor att det ibland kallas för att ”jobba” och det bör därför uppmärksammas. Tidigare forskning visar att flickor och pojkars bildskapande skiljer sig åt och att barnens bilder kan ge indikationer för hur långt barnet kommit i sin utveckling. LÄS MER