Sökning: "olika religionslärare"

Visar resultat 16 - 20 av 43 uppsatser innehållade orden olika religionslärare.

  1. 16. Lärares upplevelser av undervisning om tro och vetenskap. : Religionslärares tankar om neutralitet i undervisningen kring relationen mellan tro och vetenskap på gymnasiet.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Niklas Ekbom; [2019]
    Nyckelord :andrafiering; Masoud Kamali; neutralitet; religion; religionsdidaktik; utbildning; vetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka hur religionslärare som har undervisat i kursen Religionskunskap 1 upplever undervisningen kring relationen mellan tro och vetenskap, en relation som innefattas av ett kunskapskrav i kursens ämnesplan.  Metoden för undersökningen är en enkätundersökning där respondenterna har besvarat frågor utifrån olika aspekter av undervisningen, och därefter givits möjlighet att utveckla sina tankar i ett skrivfält. LÄS MER

  2. 17. Språkutveckling inom gymnasieskolan : En kvalitativ studie med utgångspunkt i momentet buddhism

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elin Berglund; [2019]
    Nyckelord :Språkutveckling; buddhismen; sociokulturella perspektivet; närmaste utvecklingszonen; religionsundervisning; gymnasiet; Lev Vygotskij;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur en lärare kan arbeta språkutvecklande inom religionsundervisningen, med fokus på undervisning i momentet buddhismen. Undersökningen grundar sig på fem stycken intervjuer med tre religionslärare samt två svensklärare. LÄS MER

  3. 18. Fyra tolkningar av elevinflytande i kursen Religionskunskap : En kvalitativ studie på högstadiet om religionslärares uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :David Ederyd; [2019]
    Nyckelord :Elevinflytande; religionsdidaktik; demokrati; religionsundervisning; högstadiet; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett religionsdidaktiskt perspektiv undersöka vad religionslärare på högstadiet anser om att ge elever inflytande i religionsundervisningens planering och genomförande. Samt ta del av hur lärare väljer att tolka begreppet elevinflytande. LÄS MER

  4. 19. Religionslärares syn på de didaktiska tillämpningarna av livsfrågor i etikundervisningen : -En invtervjustudie av fyra religionslärare

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Ida Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Didaktik Religion Religionslärare Etik;

    Sammanfattning : Arbetet kring hur lärare skall hantera livsfrågor och dess komplexitet av det har fått en alltmer framträdande roll i dagens skoldebatt. Denna intervjustudie undersöker i linje med studiens syfte fyra olika religionslärares sätt att arbeta med livsfrågor och vilka dilemman som uppstår kring detta i klassrummen. LÄS MER

  5. 20. Livsåskådningar i gymnasial undervisning. : Religionslärares presentation och definition av livsåskådningar.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Amanda Pääjärvi; [2018]
    Nyckelord :Religionskunskap; undervisning; livsåskådning; gymnasieskolan.;

    Sammanfattning : Livsåskådningskunskap? Är det en benämning som kan ersätta den nuvarande beteckningenreligionskunskap för religionsundervisningen i den gymnasiala skolan i Sverige? Genomtiderna har religionsämnet bytt namn ett flertal gånger, och idag pågår en debatt där det lyftsfram att religionskunskap bör byta namn igen och denna gång till livsåskådningskunskap.Syftet med denna uppsats är att genom en semistrukturerad intervjustudie utröna hurreligionslärare på gymnasial nivå väljer att definiera och presentera livsåskådningar iundervisningen. LÄS MER