Sökning: "ordbehandling"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet ordbehandling.

  1. 1. Handskrift och digitalt skrivande i tidiga skolår : En studie av argument för och emot handskrift och digitalt skrivande i lärartidningar under åren 2020–2023

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Amanda Bergsten; Jennie Borgstedt; [2023]
    Nyckelord :didaktik; lärartidningar; argumentationsanalys; handskrift; digitalt skrivande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera debatten om handskrift och digitalt skrivande i 24 artiklar från Vi lärares tidningar under perioden 2020–2023. Under tidsperioden revideradesregeringens nationella digitaliseringsstrategi och en ny läroplan infördes. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieelevers digitala (o)kompetens inom ordbehandling

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för informatik

    Författare :Katia Mandegari; Monica Storm; [2015]
    Nyckelord :digital competence; digital tools; word processing; ICT; digital kompetens; digitala verktyg; ordbehandlingsprogram; IKT;

    Sammanfattning : Allt fler skolor satsar på digitalisering och köper in egna datorer till eleverna. I samband med detta ställs det krav på eleverna att de skall kunna hantera tekniken och vara digitalt komp-etenta. Digital kompetens ses som en viktig del för elever att besitta och för att fungera i vårt samhällsliv. LÄS MER

  3. 3. ICT and inclusion. : Teachers’ perceptions on the use of information and communication technology for students with special educational needs in general educational settings.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Josjö; [2013]
    Nyckelord :special needs education; students with special educational needs; ICT; inclusion; general educational settings; specialpedagogik; elever i behov av särskilt stöd; IKT; inkludering; vanliga klasser;

    Sammanfattning : Informations- och kommunikationsteknik (IKT) är ett aktuellt ämne i skolor världen över och denna studie kan vara av intresse för lärare, specialpedagoger, skolledare och lärarutbildare. Syftet med föreliggande studie var att beskriva och analysera lärares erfarenheter och uppfattningar av användningen av IKT för elever i behov av särskilt stöd som går i vanliga klasser, och att finna sambandet mellan IKT och inkludering. LÄS MER

  4. 4. Lärare om IKT

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Terese Stoltz; [2012]
    Nyckelord :IKT; dator; modern teknik;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka hur datorn och andra tekniska hjälpmedel används igrundskolan av några lärare och till vilken grad. Jag utgår från att datorn är det mest centrala verktyget inom IKToch kommer därför främst att fokusera på hur några lärare använder datorn. Jag utgår från tre huvudfrågor:1. LÄS MER

  5. 5. läraren och datorn : en studie av IT-kompetens hos lärare i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :jonas jilmefors; [2012]
    Nyckelord :skola; gymnasielärare; datorkunskap; it; utbildning;

    Sammanfattning : Studien undersöker samband mellan gymnasielärares bakgrund och IT-kompetenser samt hur arbetet med IT organiseras på gymnasieskolor och vilka möjligheter till kompetensutveckling som gymnasielärare har. Samtliga data kommer från en anonym webbaserad enkätundersökning som besvarades av 62 gymnasielärare på olika gymnasieskolor i mellersta Sverige (utskick till cirka 290). LÄS MER