Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ordinlärning i svenska som andraspråk ur ett undervisnings- och elevperspektiv

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Mona Nykänen; [2022]
    Nyckelord :ord; ordinlärning; strategier; svenska som andraspråk; undervisning; språk;

    Sammanfattning : Att tillägna sig ett nytt språk handlar till stor del om att erövra de byggstenar som språket är uppbyggt av – orden. Eftersom mängden ord i ett språk är näst intill oändlig och det är en tidsödande process att lära sig ord omedvetet, kan ordundervisning spela en viktig roll. LÄS MER

  2. 2. ”Allt bygger ju på ord” : Ordinlärning på SFI ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Malin Andersson; [2021]
    Nyckelord :Ordinlärning; svenska som andraspråk; vokabulär; SFI; inlärningsstrategier;

    Sammanfattning : Ordinlärning är ett viktigt område vid tillägnandet av ett språk. Den här studiens syfte är att undersöka fem SFI-lärares upplevelser av att arbeta med ordinlärning. Studien utgår från två frågeställningar: lärarnas didaktiska metoder och de utmaningar de upplever när det kommer till att undervisa om ord. LÄS MER

  3. 3. Hur kan du så många ord? En kunskapsöversikt om framgångsrik ordundervisning i gymnasieskolans svenskämne.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sophie Tidén; Monica Åberg; [2020]
    Nyckelord :didaktik; gymnasieskolan; ordförråd; svenska; undervisning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att identifiera framgångsrik undervisning gällande utveckling av ordförrådet under gymnasietiden knutet till svenskämnet samt beskriva dess förutsättningar relaterade till de språkliga förmågorna läsa, skriva, tala och lyssna. Utifrån sökorden ordförråd, svenska och undervisningsmetod samt relaterade synonymer och engelska översättningar gjordes sökningar i referensdatabaser för att finna befintlig forskning inom området. LÄS MER

  4. 4. Ordförrådsutveckling i årskurs 1–3 : En kvalitativ intervjustudie med fokus på en grupp lågstadielärares perspektiv på ordförrådsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Åsberg; [2020]
    Nyckelord :Appropriering; intervjustudie; ordförråd; ordförrådsutveckling; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka sex lärares åsikter om sina didaktiska val i undervisningen i årskurs 1–3 relaterat till elevernas ordförrådsutveckling. Detta är viktigt att undersöka eftersom tidigare forskning visar att lärare använder olika undervisningssätt för att utveckla elevernas ordförråd. LÄS MER

  5. 5. Förutsättningar för ordförrådsutveckling på SFI: en frekvensbaserad lexikalisk analys av ord i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Leila Swartling; [2019-04-10]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; ordundervisning; frekvensbaserad lexikalisk analys; rich instruction; frekvensordlista; svenska för invandrare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur ord som undervisas på svenska för invandrare (SFI) kurs C och D korrelerar med frekvensordlistor över det svenska språket samt om kurs D innehåller fler ovanliga ord än kurs C. Under fyra observationstillfällen hos två olika lärare samlade jag in vilka ord som de fokuserade på i hög grad, det vill säga ord som fick rich instruction, och i lägre grad, det vill säga ord som fick grundläggande definition. LÄS MER