Sökning: "parent teacher collaboration"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden parent teacher collaboration.

  1. 1. Second Language Learning Status As A Predictor Of Children’S Engagement, Interaction, And Collaboration Between Parents And Preschool Teachers In Swedish Preschool. : A Comparative Study

    Master-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD; Jönköping University/HLK, Communication, Culture and Diversity (CCD); Jönköping University/HHJ. CHILD

    Författare :JULIANA VINAGRE; [2021]
    Nyckelord :preschool; second language learner´s; engagement; interaction; parent´s collaboration;

    Sammanfattning : BACKGROUND: The increasing number of migrant children attending Swedish preschool highlights the necessity to effectively meet the needs of all students. This paper outlines the findings of Second Language Learners (SLL) children related to engagement, interaction, and collaboration between teachers and parents. LÄS MER

  2. 2. ”Barnskötare och förskollärare det är för mig samma sak” : Vårdnadshavares uppfattningar om innebörderna i förskolans två yrkesroller

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Emelie Roos; [2021]
    Nyckelord :Professional roles in preschool; parent’s perspective; childcare worker; preschool teacher; preschool curriculum; Förskolans yrkesroller; föräldraperspektiv; barnskötare; förskollärare; förskolans läroplan;

    Sammanfattning : I denna studie är syftet att synliggöra, och på så sätt bidra med mer kunskap kring, vilka uppfattningar vårdnadshavare till barn i förskolan har kring yrkesrollerna barnskötare och förskollärares olika ansvar och innebörder, samt hur dessa relaterar till de mål och riktlinjer kring ansvar och arbetsfördelning som skrivs fram i förskolans läroplan. Fem vårdnadshavare från tre olika kommuner i västra Sverige har deltagit i den kvalitativa studien där metodansatsen är diskursanalys. LÄS MER

  3. 3. - Hej! Jag är lite early! : En vetenskaplig essä om kommunikation och samarbete mellan förskola och hem med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Peggy-sue Moberg; [2020]
    Nyckelord :communication; collaboration; intercultural perspective; sociocultural perspective; cultural identity; participation; learning; influence; development;

    Sammanfattning : This scientific essay is about communication and collaboration between the preschool and a home with Swedish as a second language and has its foundation based on two dilemmas. The first dilemma describes a parent-teacher conference that I have with a guardian who has Swedish as their second language. LÄS MER

  4. 4. Fritidshemmets pedagoger i utvecklingssamtalet : En fenomenografisk studie av pedagogers uppfattningar av meningsfullt deltagande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Maximiliano Ortiz; [2016]
    Nyckelord :Leisure-time centre; parent-teacher appraisal meeting; phenomenography; leisure-time centre teacher; collaboration; Fritidshem; utvecklingssamtal; fenomenografi; fritidshemslärare; samverkan;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker, utifrån ett fenomenografiskt perspektiv, fritidshemspedagogers uppfattningar av utvecklingssamtal. Studien undersöker de variationer som finns bland pedagogernas uppfattningar av meningsfullheten de tillskriver sitt deltagande. LÄS MER

  5. 5. Samarbete mellan pedagoger och föräldrar kring barn med autism : En intervjustudie om pedagogers och föräldrars uppfattningar och erfarenheter kring samarbetet med barn med autism i förskolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Ida Kristiansson; Veronica Gomez Ramos; [2016]
    Nyckelord :Preschool; children with autism; cooperation; knowledge; communication; Förskola; barn med autism; samarbete; kunskap; kommunikation;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how teachers and parents collaborate regarding children with autism in preschool. The questions that are asked are, what collaboration means for both parties, what factors the parent and the teacher believe ease and obstacles the collaboration as well as which approach both parties have when it comes to children with autism. LÄS MER