Sökning: "pedagogik c förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden pedagogik c förskola.

  1. 1. ”Vem jag än är, så ska jag få vara en del av det som är” : - En kvalitativ studie om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Judy Janice Anyango; Alexandra Salmi Johansson; [2023]
    Nyckelord :inkludering; barn i behov av särskilt stöd; det kompensatoriska perspektivet; det kritiska perspektivet; dilemmaperspektivet; tematisk analys;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur barn i behov av särskilt stöd inkluderas i förskolan samt vilka dilemman/utmaningar som förskollärare möter. Vi jämför förskollärares arbete med att inkludera barn i behov av särskilt stöd utifrån tre kommuners förskoleverksamheter i syfte att se huruvida det påvisas några skillnader och/eller likheter utifrån studiens frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Omsorgsbegreppet i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers beskrivning av och arbete med omsorgsbegreppet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ann Roshage; Berna Kayhan; [2021]
    Nyckelord :preschool pedagogical work; the concept of care in preschool; preschool; pedagogy; care work; care ethics; preschool teachers; qualitative study; förskolepedagogiskt arbete; omsorg i förskolan; förskola; pedagogik; omsorgsarbete; omsorgsetik; förskollärare; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Nyckeln till en djupare förståelse av omsorgsbegreppet ligger i omsorgens verkliga synlighet i förskolan. Att synliggöra begreppet omsorg är dock inte lätt. LÄS MER

  3. 3. Notvärde : Strategier för rytmisk notläsning med barn runt förskoleklassåldern

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sara Svensson Ringbo; [2018]
    Nyckelord :music reading; staff notation; clef notation; music education; symbols; rhythm; rhythmic music literacy; music literacy acquisition; eurythmics; Dalcroze; rytmisk notläsning; noter; rytmik; förskoleklass; förskola; musikundervisning; språkrytmik; språkutveckling; symboler; lästräning; skrivträning;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks och jämförs hur rytmisk notläsning med barn, 5–8 år, framställs i vetenskapliga texter under 2000-talet. Fokus för studien är vilka strategier som skildras men även forskning om vilka effekter notläsning kan ha på läs- och skrivutveckling refereras. LÄS MER

  4. 4. Hur lär vi våra barn hantera trafikmiljön : Del II: En fallstudie om förskolebarns trafikförståelse

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nina Floreteng; [2012]
    Nyckelord :children; traffic; traffic education; traffic training; traffic learning; traffic safety; pre-school; barn; trafik; trafikfostran; trafikundervisning; trafikutbildning; trafikinlärning; trafiksäkerhet; förskola;

    Sammanfattning : Utgångspunkten i mina arbeten om barn och trafik har varit trafiksäkerheten som ett genomgripande samhällsproblem, med barnens utsatta läge i fokus. Arbetet är uppdelat i två delar, där ett examensarbete på C-nivå, som är en översikt, utgör Del I. LÄS MER

  5. 5. Reggio Emilia – En filosofisk pedagogik

    C-uppsats,

    Författare :Anna Signori-Nordenström; Åsa Carlsson; [2011]
    Nyckelord :Reggio Emilia-filosofin; förskola; Lpfö 98;

    Sammanfattning : Reggio Emilia-filosofin har varit ett intresse hos oss genom hela lärarutbildningen. I samband medexamensarbetet fick vi möjlighet att göra ett studiebesök på en förskola i Reggio Emilia i Italien, där vi ävenvalde att genomföra delar av denna studie. LÄS MER