Sökning: "pedagogiska agenter"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden pedagogiska agenter.

  1. 11. Den pedagogiska dokumentationens agens vid re-visittillfällen - ett posthumanistiskt perspektiv : re-visit med förskolans yngsta barn

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maria Eck Aginger; [2014]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; posthumanism; re-visit; yngre barn; intra-agerande; diffraktion; cirkulära och horisontella rörelser;

    Sammanfattning : Sammanfattning Genom denna studie ville jag utforska den agens som uppstår i mötet mellan barnen och den pedagogiska dokumentationen samt hur posthumanistiskt inspirerade analyser av re-visittillfällen kan bidra med förståelse för de yngsta barnens möjlighet till kommunikation och meningsskapande genom den pedagogiska dokumentationen. Jag observerade och filmade re-visittillfällen där en grupp yngre barn möter dokumentation för att få syn på vad som sätts igång i detta möte. LÄS MER

  2. 12. Ju mer allt förändras desto mer förblir allt detsamma. En studie om skolans och utbildningens klassificeringsfunktion som medel för samhällsreproduktion

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Georgios Stratigentas; [2013-09-12]
    Nyckelord :ideologi; reproduktion; makt; kontroll; koder; klassificering; pedagogisk diskurs;

    Sammanfattning : Denna studies syfte har varit att undersöka hur relationerna mellan skolans olika agenter (lä-rare, elever m.m.) och mellan skolans olika diskurser (ämnesdiskurser m.m. LÄS MER

  3. 13. Surfpaddan och dess ungar : 1-5 åringars möte med den nya tekniken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linda Lövgren; Anneli Wallgren; [2013]
    Nyckelord :IKT; surfplatta; kollaborativt lärande; pedagogiska miljöer; design teori; performativa agenter;

    Sammanfattning : IKT tar större och större plats på förskolorna och datorer, smartboards och surfplattor blir allt mer vanliga inslag i barnens vardag. Denna uppsats handlar om surfplattan och dess spelappar. LÄS MER

  4. 14. "Lite brännblåsa i rumpan" : En diskursanalytisk studie, ur ett genusperspektiv, av pedagogers tal om ett likabehandlingsnätverk i en Reggio Emilia-inspirerad förskoleenhet

    Kandidat-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen; Stockholms universitet

    Författare :Therese Vhendin; Siri Svenneborg; [2012]
    Nyckelord :Diskursanalys; dekonstruktion; feministisk poststrukturalism; likabehandlingsnätverk; Reggio Emilia; förskola; genus; normkritik; pedagogers perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att utifrån ett feministiskt poststrukturalistiskt perspektiv, studera hur några medverkande i ett likabehandlingsnätverk i en Reggio Emilia-inspirerad förskoleenhet, talade om kön/genus och normer. Arbetet med nätverket har beskrivits som en ”minipolitisk” arena; för vardagsnära demokratiska förhandlingar – ett möte mellan rådande ”storpolitik”, i form av läroplan och lagar, och lokalt förverkligande. LÄS MER

  5. 15. Engagemang, prestation och kön i lärospel : Påverkar de varandra?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för datavetenskap; Filosofiska fakulteten

    Författare :Malin Lundström; [2012]
    Nyckelord :engagemang; lärospel; prestation; lärande agenter;

    Sammanfattning : Att öka engagemang och inlärning är syftet med att integrera en pedagogisk agent i många spel. Detta fungerar väldigt bra, studier har visat att agenterna påverkar användares engagemang i lärsystemet och det påverkar även prestationen i lärsystemet och minnet för det användaren lärt sig. LÄS MER