Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Var är stämman? : En fenomenologisk studie om melodins påverkan vid plankning av stämmor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Olivia Lagerberg; [2022]
    Nyckelord :Harmony lines; melody; folk music; learning by ear; inner hearing; phenomenol- ogy; Stämspel; melodi; folkmusik; plankning; inre lyssnande; fenomenologi;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka hur inre medvetenhet samt kunskap om melodin inverkar på min upplevelse och förmåga att lära mig, samt att uppfatta, stämmor utifrån inspelade förlagor. I studien plankar jag tre stycken stämmor från inspelningar med tre olika duokonstellationer från Dalarna, där jag för varje stämma som plankas har olika grader av inre medvetenhet samt kunskap om melodin. LÄS MER

  2. 12. Sound response to physicality : Artistic expressions of movement sonification

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteori

    Författare :Aleksandra Słyż; [2022]
    Nyckelord :sonification; movement; interaction; sensor; IMU; technology; installation;

    Sammanfattning : Over the last five years I have been investigating the phenomenon of movement sonification and different types of interaction ongoing within the experience. I have expanded my knowledge and skills in the fields of music, musical performance, dance, music theory, music technology, acoustics, physics, as well as cognitive and computer sciences. LÄS MER

  3. 13. Whee da-dum bee-dum : Melodisk kontur hos ljudlogotyper och dess påverkan på varumärkesuppfattning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Solvej von Malmborg; Tony Martinsson; [2020]
    Nyckelord :Audio logos; sound logos; sonic logos; melodic contour; pitch contour; audio branding; sound branding; sonic branding; brand personality; brand perception; Ljudlogotyper; melodisk kontur; ljudbranding; varumärkespersonlighet; varumärkesuppfattning;

    Sammanfattning : En ljudlogotyp är en ljudkomposition som används för att särskilja ett varumärke. Ljudlogotypen ingår i varumärkens strategiska arbete för att skapa sig en bild i konsumenters medvetande. Denna bild kallas varumärkesuppfattning. LÄS MER

  4. 14. The impact of onset transient duration onperceived transient loudness : Could transient level reduction be compensated by increasing transient duration?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Jakob Erlandsson; [2020]
    Nyckelord :Audio; Transient; Transient duration;

    Sammanfattning : When mixing and mastering modern music, many engineers strive for making the end product to be perceived as loud as possible without sacrificing audio quality. Achieving this will often involve reducing the dynamic range of a track through peak limiting. LÄS MER

  5. 15. PRISET FÖR KÖPLUST En enkätstudie om subjektiv upplevelse av bakgrundsmusik hos personal och kunder inom Handels i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Niklas Eriksson; Linus Törnvist; David Fjellsson; [2019-06-17]
    Nyckelord :audiologi; ljudmiljö; hörselnedsättning; ljudtrötthet; hyperacusis; arbete; kognition; bakgrundsmusik; audiology; sound environment; hearing loss; auditory fatigue; work; cognition; background music;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet var att undersöka personal och kunders upplevelse samt eventuell påverkan av ljudmiljön i butiker där det förekommer bakgrundsmusik. Forskningsmetod: Metoden är kvantitativ med deskriptiv analys. En enkätstudie genomfördes med hjälp av ett frågeformulär på tio frågor med fasta svarsalternativ. LÄS MER