Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att göra genus i sagor : En analys av genus och maktförhållanden i utvalda barnsagor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Anna Schyman; [2021]
    Nyckelord :fairy tales; gender; poststructuralist perspective; pree school; stereotypes; förskola; genus; normkritik; poststrukturalism; sagor;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att analysera hur genus görs i sagor som blir lästa i förskolan. I min studie analyserar jag folksagor och konstsagor från 1800-talet samt moderna sagor. Metoden jag använder är kvalitativ litteraturanalys med ett poststrukturalistiskt perspektiv på genus. LÄS MER

  2. 2. ”De kan hämmas utifrån traditionella könsmönster och mista chansen att utveckla sin egen kreativitet”. : En intervjustudie med sex förskollärare om könsmönster och könstillhörighet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Hanna Östling; [2021]
    Nyckelord :Könsmönster; könstillhörighet; genus; förskolan; förskollärare; intervjuer.;

    Sammanfattning : Den här undersökningen har som syfte att ta reda på hur några förskollärare tolkar och omsätter några av läroplanens, Lpfö:s, skrivningar om könsmönster och könstillhörighet. Undersökningens metod består av sex intervjuer med förskollärare som gjordes med stöd av en intervjuguide. LÄS MER

  3. 3. "En bok för alla?"- en diskursanalytisk studie om hur barn med ADHD framställs i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ida Nyman; Angelica Larsson; [2017]
    Nyckelord :förskola; barn med ADHD; bilderbok; diskursanalys; förskollärare; identifikationsprocess; poststrukturalism; skola; visuell textanalys;

    Sammanfattning : Idag finns det många barn med ADHD som med sina särskilda egenskaper har svårt att identifiera sig med den vanligt förekommande litteraturen eftersom den sällan innefattar karaktärer med diagnoser. Bokläsningen är en central del i förskolans verksamhet och ska kunna ge barnen förutsättningar till att identifiera sig och känna samhörighet med böckernas olika karaktärer. LÄS MER

  4. 4. Walking the Rainbow: Using the environment as a catalyst for the dissolution of gender norms in the preschool

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisa Lynch; [2016]
    Nyckelord :Gender; Gender equality; Language; Learning environment; Preschool education; Sex roles; Social norms;

    Sammanfattning : Studier har visat att barn påverkas av den miljö de befinner sig i. Den fysiska världen talar ett språk som berättar om samhällets krav, förväntningar och värderingar på individen, inklusive förväntningar angående kön/genus. LÄS MER

  5. 5. Att bruka binariteter och sönderstycka skrivandet : En studie av groteska strategier för binaritets- och språkkritik i Nikanor Teratologens Äldreomsorgen i Övre Kågedalen och Förensligandet i det egentliga Västerbotten.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Litteratur - Kultur – Media; Lunds universitet/Litteraturvetenskap

    Författare :Anna Hultman; [2014]
    Nyckelord :Nikanor Teratologen; Äldreomsorgen i övre Kågedalen; Förensligandet i Det egenliga Västerbotten; Binariteter; Grotesk; Michail Bachtin; Julia Kristeva; George Bataille; Gérard Genette; Dekonstruktion; Poststrukturalism; Språkkritik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : En studie av binaritets- och språkkritik i Nikanor Teratologens två första romaner. Med utgångspunkt i framförallt groteskteori undersöks hur binariteter brukas och destabiliseras i romanerna, samt hur detta går att relatera till litterär och idéhistorisk kontext: introduktionen av dekonstruktion och poststrukturalism i svensk litterär offentlighet under 1980-talet. LÄS MER