Sökning: "professional norms and ideals"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden professional norms and ideals.

  1. 1. Blinka lilla redaktionsskärm där, hur journalisten undrar var läsaren är : en intervjustudie om hur läsardata påverkar svensk nyhetsjournalistik

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Johan Funeskog; Christopher Johansson; [2024]
    Nyckelord :journalism; gatekeeping; professional norms and ideals; commercialisation; reader analytics; digitalization; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate the effects of reader analytics on the individual journalist as well as the journalistic profession. For this goal the research question: How does access to reader analytics affect Swedish journalism? is asked, which will be answered through the following sub-questions: (F1) How does reader analytics affect journalistic norms?, and (F2) Does reader analytics affect journalistic decisions as well as the the daily work on Swedish dailys? The inquiry is situated within a growing body of literature on the subject of the use of reader, and user analytics within news, and media industries. LÄS MER

  2. 2. ATT MÖTA FLERSAMMA KLIENTER: EN REFLEXIV TEMATISK ANALYS AV PSYKOLOGERS BERÄTTELSER

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ida Brandt; [2024]
    Nyckelord :Consensual non-monogamy; monogamy norm; psychological treatment; treatment; reflexive thematic analysis; Flersamhet; consensual non-monogamy; CNM; monogaminorm; psykologisk behandling; bemötande; reflexiv tematisk analys;

    Sammanfattning : Flersamhet är ett svenskt begrepp som beskriver personer som lever polyamoröst, i öppna relationer eller på andra sätt har icke-monogama relationer med samtycke. Vårt samhälle har en väldigt stark monogaminorm som ofta påverkar personer som lever utanför den på ett negativt sätt. LÄS MER

  3. 3. Att vara eller att inte vara journalist : En kvalitativ studie om svenska journaliststudenters uppfattning av professionell identitet i det journalistiska fältet

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Lisa Hjelm; [2023]
    Nyckelord :Sweden; education; journalism students; professional identity; professional ideology; field theory; the journalistic field;

    Sammanfattning : This thesis examines how Stockholm-based journalism students perceive journalistic professional identity during their education. The purpose of this thesis is thus to expand the knowledge of how Swedish journalism students give meaning to their future work in an increasingly changeable labor market. LÄS MER

  4. 4. Parental Leave Practice in Sweden and Gender Equality: A Qualitative Study on Dynamics in Swedish Parents' Leave-sharing choices

    Master-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Heewon You; [2023]
    Nyckelord :Parental leave; parental leave practice; gender equality; leave-sharing; Sweden; Social Sciences;

    Sammanfattning : A lot of research has shown varied contributors to Swedish parents' leave-sharing choices, including income, profession, and gender norms. However, there is an absence of studying the contributors as connected and interacting aspects. LÄS MER

  5. 5. “Som student är det jättesvårt att ha en optimal profil. Du har inte så mycket att visa där förutom dina studier” : En kvalitativ studie om identitets- och rollskapande på LinkedIn i ett professionellt sammanhang

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Melissa Gutierrez Olguin; Caroline Lagergren; [2022]
    Nyckelord :identity creation; representation; social norm; recruitment process; LinkedIn; audience; role-playing; front-stage; back-stage; idealization; employer; employee; personal; professional; university students; users; representation; stigma; exchange capital; identitetsskapande; framställning; social norm; rekryteringsprocess; LinkedIn; publik; rollagerande; front-stage; back-stage; idealisering; arbetsgivare; arbetstagare; personligt; professionellt; universitetsstudenter; användare; framställning; stigma; utbyteskapital;

    Sammanfattning : Framväxten av sociala mediers etablering i samhället har bidragit till att individers dagliga användning har ökat. Det har resulterat i att användarbeteenden har förändrats och att sociala medieplattformar numera kan användas för att främja karriären. LÄS MER