Sökning: "relational leadership"

Visar resultat 26 - 30 av 78 uppsatser innehållade orden relational leadership.

  1. 26. Ledare utan plan : Uppgift- och relationsorienterat ledarskap inomrestaurangbranschen under coronapandemin.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Dorian Pavlovic; John Nyberg Steinbrenner; [2021]
    Nyckelord :Relationship-oriented leadership; task-oriented leadership; restaurants managers; the managerial grid; crisis strategy.; Relationsorienterat ledarskap; uppgiftsorienterat ledarskap; restaurangchefer; managerial grid; krishantering.;

    Sammanfattning : Studien handlar om att skapa förståelse kring huruvida restaurangchefer är i högre grad uppgifts- eller relationsorienterade i sitt ledarskap samt hur de hanterat corona pandemin. Studien har tagit utgångspunkt i insamling av empirisk data, för att vidare analysera materialet med hjälp av den teoretiska referensramen. LÄS MER

  2. 27. Between Leaders and Followers: Developing a Relational Leadership Framework for a Virtual Work Context in Professional Service Firms

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Felizitas Wenzel; Artturi Pulkkinen; [2021]
    Nyckelord :Relational Leadership; Virtual Work; Followership; Leadership; Professional Service Firms;

    Sammanfattning : Virtual work has steadily gained popularity in the last decades, and this development has been further accelerated by the COVID-19 pandemic in 2020 and the first half of 2021. With clear benefits such as increased flexibility and reduced commuting times, it is speculated that a significant amount of work will continue to be virtual, even after the pandemic. LÄS MER

  3. 28. Rektorers arbete med kompetensutveckling av lärares erfarenhetsbaserade undervisning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Camilla Knifsund; [2020]
    Nyckelord :Experience-based teaching; Educational leader; Principal; Pupils experiences; Educational leadership; Competence development; Computer-aided mail interview; Phenomenographic approach; Sociocultural theory; Relational competence; Erfarenhetsbaserad undervisning; Pedagogisk ledare; Rektor; Elevers erfarenheter; Pedagogiskt ledarskap; Kompetensutveckling; Datorstödd mailintervju; Fenomenografisk ansats; Sociokulturell teori; Relationskompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för hur rektorer väljer att organisera kompetensutveckling för lärare gällande erfarenhetsbaserad undervisning. Min empiri är insamlad med hjälp av datorstödda mailintervjuer. I och med detta söker jag mönster i respondenternas olika svar utifrån en fenomenografisk ansats. LÄS MER

  4. 29. Det specialpedagogiska uppdraget ur olika perspektiv - En studie om rektorers, lärares och elevhälsomedarbetares uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Gustavsson; [2020]
    Nyckelord :ekologisk systemteori; ledarskap; relation; samsyn; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att bidra med ökad kunskap om de olika perspektiv som finns i det specialpedagogiska uppdraget. Detta har gjorts genom att undersöka förväntningar, uppfattningar och ramar hos rektorer, lärare och elevhälsopersonal. LÄS MER

  5. 30. Framgångsfaktorer i undervisningen : ur ett specialpedagog-, lärar- och elevperspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Pernilla Andersson; Sandra Lindsjö; [2020]
    Nyckelord :Special education; inclusive education; relationships; success factors; relational perspective; sociocultural perspective; Specialpedagogik; inkludering; relationskompetens; framgångsfaktorer; relationellt perspektiv; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka framgångsfaktorer som finns i undervisningen, ur ett specialpedagog-, lärar- och elevperspektiv. På vilket sätt kan lärare arbeta med ledning och stimulans på gruppnivå, för att undvika för många extra anpassningar på individnivå? Utifrån studiens syfte har tre frågeställningar utformats och dessa är; Vad anser eleverna gynnar deras lärande i den undervisning de möter? Vad anser specialpedagoger och lärare gynnar eleverna i deras lärande? Vilka specialpedagogiska perspektiv framkommer i synen på elever? Metoden är kvalitativa intervjuer med tre lärare, tre specialpedagoger, och tre fokusgruppsintervjuer med fem elever i varje. LÄS MER