Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “…det här med atomer, molekyler och kemiska... det har de väldigt svårt för” : En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på framställning av innehåll i kemiämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linus Henriksson; Lovisa Jonsér; [2021]
    Nyckelord :kemiundervisning; intervju; mellanstadielärare; makronivå; submikronivå; symbolnivå; intresse; förståelse ;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare för årskurs 4–6 resonerar om hur innehåll i kemiämnet ska framställas, och på vilket sätt de motiverar de val de gör i relation till elevers förståelse och intresse. Studien genomfördes i form av en kvalitativ intervjustudie där sex kemilärare för årskurs 4–6 intervjuades. LÄS MER

  2. 2. Multipla representationer inom kemisk bindning - en analys av läroböcker och ämnesrelaterade videor

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Oskar Lindmark; [2020]
    Nyckelord :representationsnivåer; förståelse; undervisning; innehållsanalys; inlärning;

    Sammanfattning : Multipla representationer utgår från att en makroskopisk verklighet beskrivs med hjälp av submikroskopiska modeller och symboliska ekvationer. Att länka dessa tre representationsnivåer är en inlärd förmåga elever inte alltid besitter. LÄS MER

  3. 3. Från det lilla till det stora eller vice versa? : En kvalitativ läromedelsanalys av kemiläromedel i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linus Henriksson; Lovisa Jonsér; [2020]
    Nyckelord :kemi; läromedel; mellanstadiet; representationsnivåer; ämnesfokus; vision;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur innehållet i läromedel i kemi för årskurs 4-6 framställs och på vilket sätt detta kan skapa möjligheter eller svårigheter för elevers förståelse och intresse. Studien är en kvalitativ textanalys, som med utgångspunkt i läroplansteori tar hjälp av analysverktygen representationsnivåer och ämnesfokus för att analysera innehållet i kapitlet om vatten i fyra kemiläromedel för årskurs 4-6. LÄS MER

  4. 4. Modeller och undervisningsmetoder inom redoxkemi som kan öka gymnasieelevers förståelse och minska risken för missuppfattningar

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi

    Författare :Lisa Dawidson; Emily König; [2017]
    Nyckelord :kemi; redoxkemi; redoxreaktioner; gymnasieelever; modeller; undervisningsmetoder; vetenskapliga modeller; den kemiska tripletten; kemihistoria; laborationer; demonstrationer;

    Sammanfattning : Nationella likväl som internationella studier har visat att redoxkemi är ett utmanande ämne för många gymnasieelever. Syftet med uppsatsen var med bakgrund av detta att identifiera de vanligaste svårigheter och missuppfattningar som gymnasieelever upplever vid studier av redoxkemi, samt presentera modeller och undervisningsmetoder som visat sig öka elevernas förståelse och minska risken för missuppfattningar. LÄS MER

  5. 5. Gymnasieelevers förståelse av begreppet kemiska reaktioner : En kvalitativ undersökning på Naturprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Laszlo Rakos; [2017]
    Nyckelord :Gymnasieelever; begreppsförståelse; kemisk reaktion; representationsnivåer; makroskopiska nivån; submikroskopiska nivån;

    Sammanfattning : En kvalitativ undersökning har genomförts med syftet att studera svenska gymnasieelevers förståelse av begreppet kemisk reaktion. 21 elever deltog i undersökningen och fick svara på ett antal skriftliga frågor varefter sex elever genomgick en uppföljande intervju som skulle ge ytterligare djup i studien. LÄS MER