Sökning: "resereklam"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet resereklam.

  1. 1. Värme och pool, kanske inte lika attraktivt som man tror... : En kvalitativ semiotisk bildanalys och en kvantitativ enkätundersökning om attraktivitet inom solsemesterresor

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Dan Larsson; Bipasha Borén; [2023]
    Nyckelord :Attraktivitet; semiotik; semiotiska resurser; semesterresor; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Syftet med studien är att undersöka och mäta människors attityder till två olika solsemester-orter, och sedan kolla vilka semiotiska resurser, samt om personliga faktorer som kön och ålder kan påverka hur attraktiva de upplevs. Ämnet är relevant för att se vilka semiotiska resurser som är attraktiva i reklambilder, detta är viktigt för att förstå och skapa budskap som är tilltalande inom reklam och visuell kommunikation. LÄS MER

  2. 2. Att låta samvetet ta semester : En semiotisk innehållsanalys av resereklam

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Linnea Connysson; Anton Rockström; [2022]
    Nyckelord :Semiotik; myter; Barthes; turism; resebolag;

    Sammanfattning : What this study aimed to find out was mainly which contemporary myths and values areembodied in commercials where travel companies are the sender. We also intended toinvestigate how trips abroad are portrayed in these commercials. LÄS MER

  3. 3. Att kommersialisera och sälja en plats : en analys av resereklam, representationer och geografiska föreställningar

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Kulturgeografi

    Författare :Erika Andersson; [2014]
    Nyckelord :representations; tourism advertising; tourist destination marketing; semiotic image analysis; geographical imaginations; representationer; resereklam; destinationsmarknadsföring; semiotisk bildanalys; geografiska föreställningar;

    Sammanfattning : Pictures are often used when marketing a tourist destination. Photographs of a place, a destination, are used to convince customers and stimulate daydreaming in order to turn a potential customer into a real customer. For some people the photographic representations of a place is the only one they experience. LÄS MER

  4. 4. Modelläsare i svensk resereklam Hur modelläsare konstrueras i annons, katalog och Facebookgrupp

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Kristina Larsson Ekman; [2013-06-28]
    Nyckelord :modelläsare; textanalys; legitimering;

    Sammanfattning : Uppsatsen visar vilka modelläsare som konstrueras i nutida svensk resereklam, närmare bestämt i tre resebolags dagstidningsannonser, katalogtexter och Facebookgrupper. Modelläsaren är textens inbyggda läsare, en social identitet som sändaren anpassar sin text efter. Resereklamens texter är multimodala. LÄS MER

  5. 5. "Blont och vanligt liksom" : En kvalitativ studie om hur genus, ålder och etnicitet kommer till uttryck inom resereklam.

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Emelie Steen; [2011]
    Nyckelord :Sociologi; resereklam; genus; etnicitet; Goffman; symbolisk interaktionism; bildanalys;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur normer om etnicitet, ålder och genus tar sig i uttryck i processen bakom resereklam och i den färdiga reklamen hos några av de största researrangörerna i Sverige. Studien är kvalitativ och materialet bygger på intervjuer som genomförts med marknadsansvariga och reklammakare hos de tre största researrangörerna i Sverige. LÄS MER