Sökning: "reviderade förskolans läroplan"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden reviderade förskolans läroplan.

  1. 1. Det handlar om att förbereda barnen inför en digitaliserad värld : En fenomenografisk studie om rektorers och förskollärares uppfattningar om förskolans digitaliseringsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linnéa Stefansdotter Axelsson; Emelie Ansgarsdotter; [2023]
    Nyckelord :Adequate digital competence; didactics; digitalization; phenomenography; preeschool teacher; principal; Adekvat digital kompetens; didaktik; digitalisering; fenomenografi; förskollärare; rektor;

    Sammanfattning : När förskolans reviderade läroplan trädde i kraft år 2019 fick digitaliseringen en tydlig plats i styrdokumentet, med avsikten att barnen i förskolan ska få förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens. I läroplanen framgår dock inte hur detta arbete ska gå till. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares uppfattningar om digitala verktyg i relation till barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Andrej Nikolic; Paphatsorn Miyai; [2023]
    Nyckelord :sociokulturella perspektiv; multimodalitet; lärande; meningsskapande; proximala utvecklingszonen; språkinlärning och digitala verktyg.;

    Sammanfattning : Att digitaliseringen är integrerad i vårt samhälle och den nya reviderade förskolans läroplan (lpfö 18) är idag ett faktum. Digitala verktyg används idag inom förskoleverksamhetens olika områden, men fördjupningsstudier om hur förskollärare använder digitala verktyg i relation till barns språkutveckling saknas. LÄS MER

  3. 3. "Leken är något helt annat än att bara leka" : En kvalitativ studie om förskollärares syn på lekens betydelse för undervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Emma Jansson; Sandra Edvardsson; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; lek; lärande; undervisning; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få en djupare förståelse för hur förskollärare använder sig av leken som undervisningsmetod. Leken ska prägla förskolans verksamhet där förskollärare även har det yttersta pedagogiska ansvaret för att bedriva undervisning. Läroplanen skriver fram lek som grunden för barns utveckling och lärande. LÄS MER

  4. 4. Gestalta genus i förskolan : En studie om fyra pedagogers föreställningar om kön utifrån exemplet måltidssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sofie Andersson; [2021]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; könsmönster; könsföreställningar; normkritiskt perspektiv; förskola; pedagoger;

    Sammanfattning : Den nya reviderade läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) har lyft jämställdhetsarbetet på förskolan. Syftet med studien är därför att utifrån ett normkritiskt perspektiv synliggöra fyra pedagogers föreställningar om kön i kommunikationen med barn, med specifikt fokus på kommunikation vid måltider. LÄS MER

  5. 5. Från legogubbar till legofigurer - En kvalitativ text- och bildanalys av Skolverkets webbutbildning ”Identitet, jämställdhet och digitalisering i förskolan”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viveka Kronquist; Maria Jönsson; [2020]
    Nyckelord :digitalisering; förskola; jämställdhet; kunskapsutbildning; normer;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med examensarbetet är att studera på vilket sätt verksamma pedagoger förväntas leva upp till den reviderade läroplanen med hjälp av Skolverkets webbutbildning Identitet, jämställdhet och digitalisering i förskolan. Digitalisering är nytt i förskolans läroplan, vilket pedagoger måste förhålla sig till, därför vill vi undersöka hur digitalisering förmedlas via Skolverkets webbutbildning samt hur digitalisering sätts i relation till jämställdhetsperspektivet. LÄS MER