Sökning: "role of the board"

Visar resultat 11 - 15 av 482 uppsatser innehållade orden role of the board.

  1. 11. Ett, två, tre - alla ska mé : Effekten av den tillgängliga lärmiljön med koppling till den tidiga läsinlärningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Josefin Lindoff; Camilla Riishøj; [2023]
    Nyckelord :adaptations; prerequisite for learning; special education teacher; early literacy; accessible learning environment; Anpassningar; förutsättning att komma till lärande; speciallärare; tidig läsinlärning; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Riishøj, Camilla och Lindoff, Josefin (2023). Ett, två, tre - alla ska mé. Effekten av den tillgängliga lärmiljön med koppling till den tidiga läsinlärningen. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 12. När militarisering mötte välfärdsstat : Beredskapsplaneringen av svensk sjukvård 1950–1985

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Gerhard Skriveus; [2023]
    Nyckelord :Civil defence; Cold war; Healthcare; Militarization; Military medicine; Organization; Planning; Sweden; Total defence; War medicine; War planning; Warfare; Welfare; Welfare state;

    Sammanfattning : This paper studies when warfare meets welfare in the Swedish contingency planning of healthcare in war during the period 1950 to 1985 with the aim of analysing how the planning changed, what caused these changes and how this can be linked to societal changes in the post-war Sweden. The analysis is carried out with the help of a self-adapted stakeholder model where first the change in planning and management is analysed and then seeks causal explanations for the key changes based on three military and three civilian drivers. LÄS MER

  3. 13. Institutionella logikers framträdande i rektorers beslutsfattande roll : En kvalitativ studie om möjligheten till tidigare betyg från rektorers perspektiv

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sonya Pavlova; [2023]
    Nyckelord :principal; governance; decision-making; grades; institutional logics; rektor; styrning; beslutsfattande; betyg; institutionella logiker;

    Sammanfattning : The purpose of this work was to contribute with increased knowledge about the role of principals as decision-makers in today's education system. This was done by examining 12 principals' experience and actions in relation to a law change that has meant an opportunity to introduce grades from year 4. LÄS MER

  4. 14. Empowering Wind Power Development Through Tiering : Investigating the Role of Regional Governance in Värmland

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Patrick Lundmarck; [2023]
    Nyckelord :Sustainable Development; Wind power planning; Collaboration; Participation; Tiering; Regional governance; Sweden; Hållbar utveckling; Vindkraftsplanering; Samverkan; Delaktighet; Tiering; Regional styrning; Sverige;

    Sammanfattning : In the light of the on-going climate emergency and energy crisis, wind power has been described as a rapid pathway towards increasing the share of renewable energy as well as electricity production. However, time consuming and complex permitting processes has been a central obstacle for the transition to take place. LÄS MER

  5. 15. Känslors roll i läs- och skrivundervisningen hos elever vid särskilda ungdomshem: En kvalitativ intervjustudie av lärare vid den statliga ungdomsvårdens skolverksamhet

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Johanna Isaksson; [2023]
    Nyckelord :läs- och skrivundervisning; skolverksamheten vid särskilda ungdomshem; känslor; Statens institutionsstyrelse; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att skapa en bättre förståelse för vilken roll känslor har för att bedriva kunskapsutvecklande läs- och skrivundervisning i svenskämnet inom ramen för skolverksamheten på särskilda ungdomshem, vid Statens institutionsstyrelse. Det empiriska materialet i examensarbetet är semistrukturerade kvalitativa intervjuer av fem lärare vid olika särskilda ungdomshem, geografiskt placerade över hela Sverige. LÄS MER