Sökning: "särskiljande undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden särskiljande undervisning.

  1. 1. Matematikläraren är också en lärare i läsning : En enkätstudie om främjande och stödjande insatser med fokus på läsning i matematikämnet på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helena Hultman; Ulrika Johansson Jemail; [2022]
    Nyckelord :enkätstudie; extra anpassningar; lässvårigheter; matematikämnet; mellanstadiet; stödinsatser; The simple view of reading;

    Sammanfattning : Elevens läsförmåga påverkar hur eleven tar till sig textinnehåll, vilket i sin tur inverkar på kunskapsinhämtningen. Undervisning i läsning är viktig i alla skolans ämnen då ämnestexter ställer olika krav på läsförmågan. LÄS MER

  2. 2. ”Könsskillnader kan ej pratas bort” : Gymnastiklärarnas argumentering kring samundervisning i Tidskrift i gymnastik, 1968–1980.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Balkevärn Mikaela; [2020]
    Nyckelord :Historia; samundervisning; idrott och hälsa; genus;

    Sammanfattning : Att särskilja könen vid undervisning är en debatt som sträcker sig långt tillbaka. Studier påvisar hur komplex frågan är utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Det påvisas å ena sidan att samkönade undervisningssituationer gynnar flickor i deras lärande och självständighet. LÄS MER

  3. 3. En fallstudie av en särskild undervisningsgrupp på gymnasiet - Ett särskiljande inkluderingsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Da Silva Broberg Jacqueline; [2019]
    Nyckelord :extra anpassningar; inkludering; organisationsförändringar; organisationsteori; särskild undervisningsgrupp;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractDa Silva Broberg, Jacqueline (2019). En fallstudie av en särskild undervisningsgrupp på gymnasiet - ett särskiljande inkluderingsperspektiv. Speciallärarprogrammet, språk, - skriv, och läsutveckling. Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Lärares och specialpedagogers uppfattningar om utbildningsaktiviteter och stödinsatser utanför klassens ram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Patrycja Rizk; Sonja Edenius; [2019]
    Nyckelord :Lärare; specialpedagog; specialpedagogiska perspektiv; stödinsatser; särskiljande lösningar; utbildningsaktiviteter utanför klassens ram;

    Sammanfattning : Studien handlar om utbildningsaktiviteter och stödinsatser utanför klassens ram.Syftet varatt undersöka några lärares och specialpedagogers uppfattningar om dessa utbildningsaktiviteter och stödinsatser. LÄS MER

  5. 5. Den läsande läraren? : En kvantitativ studie om blivande svensklärares läsvanor och attityder till läsning av skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Allex Eliasson; Simon Ekroth; [2019]
    Nyckelord :lärarstudenters läsvanor; lärares läsvanor; skönlitteratur; läsvanor; attityder och nöjesläsning;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa studie behandlar blivande svensklärares läsvanor och attityder till läsning av skönlitteratur. Data har samlats in med hjälp av webbenkäter som skickats till samtliga lärarstudenter på en svensk högskola, med inriktning mot år 4-6. Bland de svarande kunde fyra olika läsartyper med särskiljande läsvanor identifieras. LÄS MER