Sökning: "samarbete och samspel lekar"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden samarbete och samspel lekar.

  1. 1. Elevers fysiska aktivitet i fritidshemmet : En kvalitativ studie om elevers tankar kring fysisk aktivitet ur ett barndomssociologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rickard Maråker; Linda Prim; Sofia Wellerstrand; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; barnperspektiv; barndomssociologi; barns perspektiv; fritidshem; barnsyn.;

    Sammanfattning : Inledning I fritidshemmet ska eleverna, enligt Skolverket, få möjlighet att vara med och påverka deras vistelse. Deras åsikter ska tas tillvara och deras intressen ska finnas i åtanke när verksamheten planeras. LÄS MER

  2. 2. Utomhusundervisning i fritidshemmet : En kvalitativ studie om hur fritidslärare arbetar med utomhusundervisning för främjandet av elevers sociala färdigheter.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Frida Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; sociala färdigheter; fritidshemmet; grundskoleelever; fritidslärare;

    Sammanfattning : Studien syfte är att få en djupare kunskap om hur fritidslärare arbetar med utomhusundervisning i främjandet av elevers sociala färdigheter. Genom semistrukturerade intervjuer med sex fritidslärare på två olika fritidshem i södra Sverige, synliggjordes fritidslärarnas upplevelser om vilka sociala förmågor elever utvecklar via utomhusundervisning. LÄS MER

  3. 3. Barns samspel i sandlådan från ett barns perspektiv : En observations- och intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sabina Petersson; Madeleine Axelsson; [2016]
    Nyckelord :samspel; samarbete; lek och lärande; barns perspektiv; utomhuspedagogik; sandlådan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur samspel mellan barn i utomhusmiljön ser ut från ett barns perspektiv. I denna studie observerar vi samspelet i sandlådan. Vår metod har bestått av observation med videoinspelning samt barnintervjuer. LÄS MER

  4. 4. Den önskvärda leken - Pedagogers styrning av barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josephine Nilsson; Johanna Nilsson; [2015]
    Nyckelord :förskola; lek; styrning; önskvärt;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att, utifrån Foucaults makt- och styrningsperspektiv, undersöka hur pedagogerna på två förskolor ser på lek. Anser de att det finns önskvärda och icke önskvärda lekar och varför man i sådana fall ser på dessa lekar på det sättet. LÄS MER

  5. 5. Barns lek : - En studie om hur barn i 1-2-års åldern använder sin erfarenhet av styrd lek i den fria leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Carina Boström; [2012]
    Nyckelord :Barn; Lek; Imitationsinlärning; Instruktionsinlärning; samarbete.;

    Sammanfattning : Barns lek i styrd lek och fri lek är intressant för alla som arbetar med barn eller bara är intresserade av barns utveckling. Leken är de små barnens sätt att upptäcka och utforska sin värld. LÄS MER