Sökning: "samhällsundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet samhällsundervisning.

  1. 1. Självständigt arbetei fördjupningsämnet samhällsorientering : Hur upplever elever demokratiundervisningen i samhällskunskap i grundskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gexha Elona; [2023]
    Nyckelord :demokrati; elev; grundskola; lågstadiet; nyanlända; perspektiv; samhällsundervisning.;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka elevers upplevelse av demokratiundervisningen i samhällskunskap? Problem: Effekten det kan ha på hur man blir en delaktig demokratisk medborgare i framtiden. Metod: De ämnesrelaterade sökorden genererade via olika databaser tillförlitliga vetenskapliga artiklar, avhandling med mera för att sammanställa ett resultat. LÄS MER

  2. 2. Inkluderande samhällsundervisning förelever på autismspektrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ted Johansson; Johan Palm; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Inkluderande samhällsundervisning pådistans? : Sex samhällslärares uppfattning om den framtvingade distans- och fjärrundervisningen under våren 2020

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Emelie Lidström; [2021]
    Nyckelord :En skola för alla; inkludering; digitalisering; distansundervisning; fjärrundervisning; habitus; fält; synlig och osynlig pedagogik.;

    Sammanfattning : Denna uppsats berör den framtvingade distans- och fjärrundervisningen under våren 2020 i skolämnet samhällskunskap. Uppsatsens syfte har varit att, utifrån samhällslärares egna upplevelser, undersökaom den framtvingade distans- och fjärrundervisningen har gjort det möjligt att fortfarande upprätthållaen inkluderande undervisning. LÄS MER

  4. 4. Samhällsorienterade begrepp : En empirisk studie utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Desirée Salomonsson; [2020]
    Nyckelord :oral ability; written ability; Social Science concepts; assessment; discussions; conversations; reading; teaching; models; subject language; reading comprehension; vocabulary; muntlig förmåga; skriftlig förmåga; samhällsorienterade begrepp; bedömning; diskussioner; samtal; läsning; undervisning; modeller; ämnesspråk; läsförståelse; ordförråd;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om samhällsorienterade begrepp. Studiens syfte är att undersöka vilka samhällsorienterade begrepp som syns i lärares samhällsundervisning. Studien ska även undersöka vilka metoder lärare använder sig av för att elever ska förstå begrepp och hur lärare bedömer elevers begreppskunskaper. LÄS MER

  5. 5. Deliberativt arrangerad undervisning – En översikt : En systematisk litteraturstudie om deliberativt arrangerad undervisning om demokrati och medborgarbildning i samhällsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mikael Andersson; [2018]
    Nyckelord :Deliberative education; civic; deliberative classroom; deliberative teaching;

    Sammanfattning : This overview can be summarized as a systematic literature study regarding deliberately arranged teaching about democracy and civic in social education. There is immersive research about deliberation since the 1990´s around deliberative democracy and in which way this model can be used in a classroom with the purpose of forming students into good citizens. LÄS MER