Sökning: "samplanering"

Visar resultat 21 - 25 av 51 uppsatser innehållade ordet samplanering.

  1. 21. Förutsättningar för samverkan mellan grundskola och grundsärskola : konsekvenser för elever i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Gabriella Björk; Eriksson Maria; [2020]
    Nyckelord :Collaboration; cooperation; participation; inclusion; integration; Samverkan; samarbete; delaktighet; inkludering; integrering;

    Sammanfattning : Studien består av kvalitativa data med kvantitativa inslag där insamlingen av empiri gjorts genom semistrukturerade intervjuer och webenkät. Syftet med studien var att studera vilka uppfattningar rektorer, undervisande lärare, speciallärare, specialpedagoger samt elevassistenter i grundskola och grundsärskola inom ett län i Sverige har kring samverkan mellan grundskola och grundsärskola, vilka förutsättningar som finns för samverkan mellan skolformerna, och hur det påverkar eleverna i grundsärskolan. LÄS MER

  2. 22. Att vara eller inte vara i skolans värld – men vilken roll har fritidslärarna? : Ett examensarbete om fritidslärarnas syn på rollen i samverkan med lärarna.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Jeanette Bergström; Amanda Forsström; [2019]
    Nyckelord :Goffman; dramaturgi; fritidshem; fritidslärare; lärare; roll; samverkan; skola;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det finns återkommande oklarheter kring vilken roll fritidslärarna har inom skolan. I vår undersökning har vi utifrån bakgrunden om fritidshemmets historia och uppdrag fokuserat den förändrade roll som fritidslärare får i och med kravet på legitimation. LÄS MER

  3. 23. Samarbetet i ett inkluderande klassrum : möjligheter och begränsningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Meidell Kristine; Palmqvist Sara; [2019]
    Nyckelord :Samarbete; samplanering; inkluderande klassrum; elevassistent; resurs;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 24. Undervisare, utredare och utvecklare? Rektorers och lärares synsätt på speciallärarens verksamhet mot språk-, skriv- och läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Hed; Camilla Fors; [2019]
    Nyckelord :dilemmaperspektiv; grundskolan; skolutveckling; speciallärarens arbetsuppgifter; språk-; skriv- och läsutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractFors, Camilla och Hed, Åsa, (2019). Undervisare, utredare och utvecklare? Rektorers och lärares synsätt på speciallärarens verksamhet mot språk-, skriv- och läsutveckling. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 25. Språkutvecklande arbetssätt i fyra fritidshem : En kvalitativ studie av fyra lärares erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Patrik Skoglund; Kim Norman; [2019]
    Nyckelord :Fritidshem; Språkutvecklande arbetssätt; Mångfald; Flerspråkighet; Interkulturalitet; Kvalitativ metod; Erfarenheter; Lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärare i fritidshems erfarenheter av arbete med flerspråkiga elevers språkutveckling i fritidshem. Forskningsfrågor för studien är: Hur arbetar lärarna i fritidshem med flerspråkiga elevers språkutveckling samt vilka möjligheter och hinder anser lärarna att det finns i arbetet med flerspråkiga elevers språkutveckling. LÄS MER