Sökning: "sceniska uttryck"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden sceniska uttryck.

  1. 1. Mellanrummets substans- Helrymdens filosofi

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Vivi Lindberg; [2023-07-03]
    Nyckelord :skådespeleri; skådespelarmetod; skådespelare; helrymd; ma; teater; paus; negative space;

    Sammanfattning : För mig som skådespelare är det viktigt att kunna verbalisera och konkretisera vad det är jag gör när jag står på scenen. I mitt undersökande arbete har jag därför sökt efter ett uttryck som på ett bra sätt skulle kunna beskriva vad man kanske kunde kalla “det som är emellan det som är” i en manustext. LÄS MER

  2. 2. Så säg mig, var är Povel, vänner? Hur kan jag utvecklas som musikalartist genom att sceniskt undersöka artisten Povel Ramels konstnärskap?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Gustav Gälsing; [2023-02-20]
    Nyckelord :musikal; revy; Povel Ramel; Knäppupp; skådespeleri; scenisk; gestaltning; komedi; humor; imitation; blues; musik;

    Sammanfattning : I år är det i år 100 år sedan artisten Povel Ramel föddes. Till hundraårsjubileet skapade jag en föreställning där jag gestaltade och tolkade Povel och hans musik. I mitt självständiga arbete har jag specifikt valt att undersöka Povel Ramels sceniska utryck när han framför sitt eget material. LÄS MER

  3. 3. Det patetiska på scenen. Vad är det och vad har det för konstnärlig relevans?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Andreas Ferrada-Noli; [2022-03-08]
    Nyckelord :skådespeleri; skådespelarteknik; skådespelarmetod; patetiskt; patetik; pathos; svaghet; manlighet; maskulinitet; maskulinitetsnorm; lågstatus; Antibarbarus; podcast;

    Sammanfattning : En studie i det patetiska utifrån en skådespelares arbete. Baserat på praktiskt arbete, främst utifrån monologföreställningen Antibarbarus på Strindbergs Intima Teater (2017), samt på samtal med två andra skådespelare med erfarenhet av det patetiska på scen. Kompletterat av Aristoteles Retoriken och inslag från populärkulturen. LÄS MER

  4. 4. Uppvärmning för kroppens och röstens känslouttryck på scen - Ett sökande efter de inre känslorna utanpå

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Johanna Fredriksson; [2019-09-23]
    Nyckelord :Uppvärmning; känslor; emotioner; mimik; ansiktsuttryck; gestik; kroppshållning; position; uttryck; känslouttryck; scenspråk; scenframställning; skådespel; opera; sång; röst; talröst; repetition; musikalitet;

    Sammanfattning : Opera är sceniska och musikaliska uttryck sammanvävda och som operasångare förväntas du kunna förmedla känslor genom din sång och din scenframställning, men hur kan operasångaren hantera dessa, ofta stora känslouttryck, på ett sceniskt tydligt och trovärdigt sätt? I detta arbete skriver jag om den uppvärmning för känslouttryck i kropp och röst som jag skapat inför, och provat under, repetitionsperioden och föreställningsperioden för operan Dido & Aeneas. Uppvärmningen baseras på 8 grundkänslor och 28 sekundära känslor som med hjälp av traditionell och retorisk gestik kopplas ihop med universella ansiktsuttryck. LÄS MER

  5. 5. Scenisk gestaltning i ensembleämnet på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Catharina Stensved; [2019]
    Nyckelord :scenisk gestaltning; ensembleundervisning; pedagogik; konstnärligt uttryck; ramar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka några verktyg som kan användas för att främja det sceniska uttrycket hos varje individ i en ensemblegrupp på gymnasiet. Genom observation samt kvalitativa intervjuer med tre personer som på olika sätt har expertis inom sceniskt arbete, hämtade jag inspiration för att utveckla och designa en workshop i scenisk gestaltning. LÄS MER