Sökning: "school age educare"

Visar resultat 21 - 25 av 126 uppsatser innehållade orden school age educare.

  1. 21. "Ska jag berätta några roliga grejer till dig?" : Barns beskrivningar av aktiviteterna på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Agnes Sauter; Anna Grönqvist; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidshemsaktiviteter; barnintervjuer; barns perspektiv; inflytande; demokratiarbete;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 22. Inkluderingsarbetet i fritidshemmet : En kvalitativ intervjustudie om inkludering av nyanlända elever på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Bellmin Jasarevic; Elie Barcham; [2022]
    Nyckelord :Fritidshemmet; Fritidslärare; Nyanlända elever; Inkludering; Språkkunskaper; Bildstöd; Språkutvecklande; Arbetssätt; Möjligheter; Utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fritidslärarna arbetar med inkludering av nyanlända elever i fritidshemmet. Studiens forskningsfrågor undersöker vilka arbetssätt som deltagarna använder sig av vid inkluderingen av nyanlända elever samt vilka möjligheter och utmaningar de upplever med inkluderingen. LÄS MER

  3. 23. Utomhusundervisning i fritidshemmet : En kvalitativ studie om hur fritidslärare arbetar med utomhusundervisning för främjandet av elevers sociala färdigheter.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Frida Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; sociala färdigheter; fritidshemmet; grundskoleelever; fritidslärare;

    Sammanfattning : Studien syfte är att få en djupare kunskap om hur fritidslärare arbetar med utomhusundervisning i främjandet av elevers sociala färdigheter. Genom semistrukturerade intervjuer med sex fritidslärare på två olika fritidshem i södra Sverige, synliggjordes fritidslärarnas upplevelser om vilka sociala förmågor elever utvecklar via utomhusundervisning. LÄS MER

  4. 24. Det inkluderande fritidshemmet! : En studie om lärare i fritidshems syn på inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johanna Thedvall; Sara Persson; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; Inkludering; Neuropsykiatrisk funktionsvariation; Relationellt perspektiv; Fenomenografi; Kvantitativ och kvalitativ enkätundersökning;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om att skapa kunskap och förståelse om hur lärare i fritidshem ser på sitt arbete med inkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Det har gjorts genom en kvantitativ och kvalitativ enkätundersökning som lärare i fritidshem runt om i Sverige fått svara på. LÄS MER

  5. 25. Relationer i blickfånget : Ett pedagogperspektiv på lärar-elev-relationen i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Antonia Ljungmark; [2022]
    Nyckelord :educational sciences; pedagogy; teacher-student relationships; relationships; relationship work; relationship skills; schoolage educare centres; leisure centres; teaching at the leisure center; individual perspective; social interaction; collegial support; utbildningsvetenskap; pedagogik; fritidspedagogik; lärar-elev-relationer; relationer; relationsarbete; relationskompetens; fritidshem; undervisning på fritidshemmet; individperspektiv; socialt samspel; kollegialt stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: I en asymmetrisk relation såsom mellan vuxen och barn, har den vuxne alltid det yttersta ansvaret för relationens kvalitet (Juul & Jensen, 2002/2003). Skolverket (2016) framhåller att relationer som präglas av närhet, respekt och positivitet är en del av fritidshemsundervisningen. LÄS MER