Sökning: "school as a social arena"

Visar resultat 1 - 5 av 92 uppsatser innehållade orden school as a social arena.

  1. 1. Får jag vara med?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Andreas Andersson; Berta Burgos; [2023-10-26]
    Nyckelord :Relationsarbete; Inneslutning; Uteslutning; Fritidshemmet; Sociala relationer; Barndomssociologi; Barns perspektiv; Barnperspektiv;

    Sammanfattning : The Friends report spreads knowledge about bullying and harassment in the Swedish school. According to Friends, 25% of the students in grade F-3 are worried that they will be alone in the schoolyard when they are on a recess. 28% of the students in grades 3–6 answer that they feel lonely at school. LÄS MER

  2. 2. IMPORTED LABOUR: THE KEY TO SUCCESSFUL NORM TRANSFER IN IDEA-DRIVEN AID? How the Solidarity Norm was Transferred in the Swedish-Vietnamese Aid Project Bai Bang

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alice Sjöstedt; [2023-01-30]
    Nyckelord :Norms; Norm transfer; Constructivism; Implementation; Imported labour; Bilateral aid; Solidarity; Solidarity among; Social democracy; Socialism; The Bai Bang project;

    Sammanfattning : Norms present at the international arena is a topic of interest for researchers belonging to the school of constructivism. One being Stålgren (2006), who claims that the core norms in idea-driven projects risks being unsuccessfully transferred to domestic implementation, as there often is a conflict between the international decision-makers and the domestic actors’ constructions of reality. LÄS MER

  3. 3. Samhällsekonomi, privatekonomi eller något annat? : Vad är det för innehåll som gymnasielärarna väljer att fokusera på inom ekonomidelen av samhällskunskapsämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Oja Gustaf; [2023]
    Nyckelord :Social studies teacher; economics education; content focus; teacher focus; interview; upper secondary schoo; Samhällskunskapslärare; ekonomiundervisning; innehållsfokus; lärarfokus; intervjuer; gymnasie;

    Sammanfattning : The study was conducted in Norrbottens County. The purpose with the study was to examine which way social studie teachers interpret and convert economy education. LÄS MER

  4. 4. ”DEMOKRATI ÄR INGEN SÅN DÄR PLUTTGREJ” : En intervjustudie om samhällskunskapslärares förhållningssätt till sociala medier i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maja Olsson; [2023]
    Nyckelord :demokrati; sociala medier; samhällskunskap; skolans demokratiska uppdrag; didaktik; gymnasieutbildning; semi-strukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : The aim for this study is to shed light on social studies teachers approach to the school´s democratic mission and its conditions in today´s society with social media as a new political arena. The teachers approach towards social media in social studies teaching is investigated using semi-structured interviews and a thematic analysis. LÄS MER

  5. 5. Behöver du stöd att lägga undan skärmen? : Skolsköterskans arbete med barns skärmtid - En integrativ litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Am Hast; Linda Voss; [2023]
    Nyckelord :Digital technology; screen time; children; nurse; school nurse; health talk; Digital teknik; skärmtid; barn; sjuksköterska; skolsköterska; hälsosamtal;

    Sammanfattning : I dagens moderna samhälle är den digitala tekniken en stor del av vår vardag och ses som ett relativt nytt samhällsproblem. Under det senaste decenniet har användandet av digital teknik ökat explosionsartat i alla åldersgrupper i samhället. Barn och unga är idag mer stillasittande än förr och skärmtiden prioriteras framför aktiv lek. LÄS MER