Sökning: "science instruction"

Visar resultat 6 - 10 av 78 uppsatser innehållade orden science instruction.

  1. 6. Bevisvärdering i brottmål i ljuset av Balkongfallet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Niko Pepaj; [2023]
    Nyckelord :allmän rättslära; straffrätt; bevisrätt; bevisvärdering; bevisprövning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : In Sweden, individuals are presumed innocent until proven guilty. To be convicted of a crime, it is also required that it is proven beyond reasonable doubt that the perpetrator acted against a penal provision. The court is entrusted with the task of determining whether the contrary has been proven or not. LÄS MER

  2. 7. Artificiellt Intelligent Undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Brian Bukur Landquist; [2023]
    Nyckelord :AI in education; Artificial intelligence; Didactics; Social science; Civics; High school; K4; Gymnasium; Phenomenology; Technology; Digital; Civics studies; AI; ED; Artificiell intelligens; Didaktik; Ämnesdidaktik; Samhällskunskap; Gymnasiet; Fenomenologi; Teknologi; Digitalisering; Samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker samhällskunskapslärares professionella och didaktiska förhållningssätt till artificiell intelligens (AI) som verktyg i samhällskunskapsundervisningen. Fokus ligger på verktyget ChatGPT och hur detta kan användas i undervisningskontext. LÄS MER

  3. 8. Biblioteks- och informationsvetenskap : en domänanalys av disciplinens intellektuella struktur utifrån paradigmen bibliotek respektive information

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Irina Bolin; Jonathan Smith; [2023]
    Nyckelord :Biblioteksvetenskap; Informationsvetenskap; Paradigm; Domänanalys; Bibliometri; Citeringsanalys; Tvärvetenskaplighet;

    Sammanfattning : The aim of this study was to conduct a domain analysis of the intellectual structure of Library and Information Science (LIS) from the perspective of Richard Rubins’ (2016) notion of the discipline as consisting of two separate paradigms: a library-paradigm and an information-paradigm. In accordance with the purpose of the study and the theoretical definition of the field of LIS, seven library science journals and five information science journals were identified as the basis of the study. LÄS MER

  4. 9. Enhancing Learning Outcomes with Pure Question-Based Learning : A Study on the Effectiveness of the Method in a Primary School Environment

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Dominik Andraszek; [2023]
    Nyckelord :Human–Computer Interaction; Pure Question-Based Learning; Active Learning; Formative Feedback; Technology-Enhanced Learning; Primary School;

    Sammanfattning : In light of technological progress, companies, and public entities must remain aware of the significant opportunities presented by new technologies in terms of accelerating and optimizing knowledge acquisition. This research paper investigates the impact of pure question-based learning (pQBL) on academic performance in a primary school environment. LÄS MER

  5. 10. Lärandeanalys med automaträttning : En undersökning av studenters svårigheter att implementera hashtabeller i en grundkurs i datalogi

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Linus Eklund; [2023]
    Nyckelord :Learning analytics; Hash table; Automatic assessment; Computer-assisted instruction; Computer science education; lärandeanalys; hashtabeller; automaträttning; datorassisterad undervisning; datadidaktik;

    Sammanfattning : Den för datalogin grundläggande datastrukturen hashtabell är krävande att tillägna sig. En undersökning gjordes på en kurs i algoritmer och datastrukturer med 200 deltagare. LÄS MER