Sökning: "semiotics in film"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden semiotics in film.

  1. 1. The Mirror in the Artwork : A Semiotic Psychoanalysis of Season Two of The White Lotus

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Anne Wright; [2023]
    Nyckelord :psychoanalysis; mise en scèn; Lacanian Mirror Theory; The White Lotus; surveillance; Renaissance art; cultural capital; Bordieu; semiotics in film; Monaco; montage theory; Kuleshov effect; Christian Metz;

    Sammanfattning : This text uses a semiotic psychoanalytical framework to analyze season two of The White Lotus. This text examines the significance of the artwork of the show and applies Lacan’s mirror theory to the series’ artwork and the character Ethan. LÄS MER

  2. 2. ”99.9% av oss sitter fångade i hönsburen” : En semiotisk innehållsanalys om hur Den vita tigern kan användas didaktiskt i religionsundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Madeleine Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Den vita tigern; religion; hinduism; religionsundervisning; semiotik; film; didaktiska verktyg; pedagogik; gymnasieskolan.;

    Sammanfattning : This study aims to analyze how film can work as a didactic tool in religious education at the upper secondary school level. The film analysis was conducted by analyzing Bahrani's (2021) film adaptation, The White Tiger, using Andersson and Hedling’s (1999) method for film analysis and Sanders Pierce’s description of semiotics as the theoretical framework. LÄS MER

  3. 3. Visuella linjer i Parasite (2019) : En form- och semiotisk analys

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sara Davidsson; [2023]
    Nyckelord :Parasite; Bong Joon-Ho; Capital; Pierre Bourdieu; Semiotics; Mise-en-scène; composition; visual lines; Parasite; Bong Joon-Ho; Kapital; Pierre Bourdieu; Semiotik; Mise-en-scène; bildkompositon; visuella linjer;

    Sammanfattning : I den här undersökningen studeras hur visuella linjer används i den sydkoreanska filmen Parasite (2019) och hur dessa tillsammans med filmens mise-en-scène och bildkomposition bidrar till att förstärka de sociala teman som finns. Detta görs genom en semiotisk- och formanalys med hjälp av filmvetenskapliga begrepp. LÄS MER

  4. 4. En studie om visuella klassrepresentationer och makt i filmen “Parasite” : En visuell multimodal analys av filmen “Parasite”

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Adam Eriksson; Camila Torres; Supreeya Phionuan; [2023]
    Nyckelord :Visual multimodal analysis; Class differences; social semiotics; representation; stereotypes; Parasite; Visuell multimodal analys; Klasskillnader; socialsemiotik; representation; stereotyper; Parasite;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att analysera vilka klasskildringar som görs i filmen “Parasite” (2019) med fokus på semiotiska element, metaforer och stereotyper. Förhoppningen med studien är att bidra till allmänhetens kunskap om hur visuella resurser som kameravinklar, miljöer, kroppsspråk, kläder, ljus och färgsättning kan användas vid produktioner för att påverka publikens åsikter och uppfattning. LÄS MER

  5. 5. Western Esotericism references in Dario Argento’s triology The Three Mothers

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emilie Spagnoli; [2023]
    Nyckelord :Occultism; Esotericism; film critic; Steiner; feminine power; gender; Dario Argento; horror cinema; Suspiria; Inferno; The Mother of Tears;

    Sammanfattning : This thesis aims to explore the influences and references, with a particular focus from occultism and western esotericism, found in the film trilogy of The Three Mothers directed by Dario Argento. The trilogy composed of Suspiria, Inferno and The Mother of Tears was produced in a timeframe of thirty years from 1977 to 2007, so it embeds three decades, it also reflects the willingness from the director to disconnect himself from the usual representation of supernatural and horror films of witches and power. LÄS MER