Sökning: "semiotisk analys reklamfilm"

Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade orden semiotisk analys reklamfilm.

  1. 21. Ta vara på tecknen : En semiotisk analys över IKEAs marknads- och varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Johanna Andersson; Simone Skoglöf; [2016]
    Nyckelord :semiotik; semiotisk analys; IKEA; denotation; konnotation; reklamfilm; katalog;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera hur IKEA framställer mänskliga- och sociala relationer i sin marknadsföring. Samt, genom analysen, undersöka hur IKEA skapar bilden av företaget, varumärket, reklambudskapet och deras image genom att framställa vissa mänskliga relationer. LÄS MER

  2. 22. Spelar det roll? : En jämförande kvalitativ textanalys av två TV-reklamer från Maria Casino och Svenska Spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jonna Jonasson; Elin Pudelski; [2016]
    Nyckelord :Spelreklam; Svenska Spel; Keno; Maria Casino; Retorik; Semiotik; Livsstil; Lyx;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie studeras och analyseras två reklamfilmer utifrån en kombination av en retorisk och semiotisk analysmetod. Det teoretiska ramverk som studien bygger på innefattar retorik och semiotik. Utöver det grundar sig studien även i teorier kring färg, kläders sociala status, identitet och konsumtion, lyx och livsstil. LÄS MER

  3. 23. YouTube - en främjare av demokrati eller demokratism? : En fallstudie i svenska riksdagspartiers politiska kommunikation på YouTube

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Zaid Hamam; Linn Gustavsson; [2016]
    Nyckelord :politisk kommunikation; YouTube; sociala medier; demokratism; demokrati; “Det goda samhället”; CDA.;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen vid valet 2014. De sägs även vara mest aktiva på sociala medier av partierna, samtidigt som användningen av dessa medier som kanalen YouTube är vanligt för alla partier att sprida sin politiska kommunikation. LÄS MER

  4. 24. The man always gets the best and with goddess skin he'll be wrapped around more than just your finger : En semiotisk analys av två reklamfilmer från företaget Gillette

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emelie Tengberg; Emelie Lindberg; [2016]
    Nyckelord :Gender; Gillette; commercial; masculinity; femininity; Genus; Gillette; reklamfilmer; maskulinitet; femininitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och belysa hur det förekommer skillnader kring maskulint respektive feminint, i två utvalda reklamfilmer för varumärkena Gillette och Gillette Venus. Reklamfilmerna som valdes ut sändes på svensk kommersiell TV under april 2016. LÄS MER

  5. 25. Och nu blir det reklamfilm, igen! : En jämförande studie av Riksdagspartiernas valfilmer till Riksdagsvalen 2010 och 2014

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Joel Jacobsson; Andreas Hagelin; [2014]
    Nyckelord :Politisk kommunikation; Reklam; Valfilm; Negativ kampanj; Bildanalys; Semiotisk analys; Språkanalys; Retorisk analys; Riksdagsval; varumärkesbyggande; varumärken; Source model; budskapsstrategi;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Första gången de politiska partierna erbjöds att köpa reklamtid av de kommersiella tv-kanalerna var i samband med EU-valet 2009. Då tv ännu är ett av de starkaste medierna är det ett effektivt sätt för partierna att nå ut med sina budskap. LÄS MER