Sökning: "semiotisk analys reklamfilm"
Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden semiotisk analys reklamfilm.
11. Normbrytande reklamfilmer- ett stöd för ryska HBTQ-personer : En semiotisk analys av hur HBTQ-personer framställs i svenska reklamfilmer under 2010-talet
Kandidat-uppsats, Södertörns högskolaSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur XXL, Blocket och SJ framställer HBTQ-personer i sina reklamfilmer under 2010-talet. Dessa reklamfilmer dök upp i mainstreammedier efter ett förtryck mot ryska HBTQ-personer 2013. LÄS MER
12. McDonalds McDelivery : En jämförelse av kultur mellan reklamfilm och nation i Sverige samt Japan under en pandemi
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : År 2020 blev världen utsatt av viruset Covid-19, en pandemi som har påverkat mångas liv, allt från företag till människors vardag. Medan restaurangindustrin har påverkats negativt av den ökande mängden hemmasittande, har matleveransindustrin istället ökat. LÄS MER
13. Representationen av maskulinitet i Guccis reklamfilm Mémoire d'une Odeur – En studie av Guccis reklamfilm med Harry Style som frontperson
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Den reklam vi ser idag är oftast uppbyggd på stereotyper som leder till ensidiga representationer av genus och blir därför problematiskt i skapandet av reklam. I den här uppsatsen undersöks Guccis reklamfilm för deras parfym Mémoire d’une Odeur (2019) där Harry Styles är frontperson, genom en film semiotisk analys där maskulinitet utifrån representation av kropp och aktivitet är i fokus. LÄS MER
14. Det börjar lukta surt... : En semiotisk studie om Oatlys kommunikationsstrategier i reklamkampanjen Spola mjölken
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : I dagens samhälle är miljön ett viktigt och mycket omdebatterat ämne, och att välja hållbara livsmedel har blivit hög prioritet för många, vilket mynnar ut i en hög efterfrågan hållbara och inte minst veganska råvaror. Veganska alternativ till mjölk, exempelvis havredryck, har därför framtagits och anses vara ett bra alternativ för den som värnar om både miljö och hälsa. LÄS MER
15. Gillette - What can a man be? Kvalitativ semiotisk analys av Gillettes reklamfilm
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : I den här studien analyseras företaget Gillettes visualisering av maskuliniteter i deras reklamfilm We Believe: The best men can be. Undersökningen utgår från hur företaget förhåller sig till genus efter rörelsen #metoo som slog igenom 2017. LÄS MER