Sökning: "sjuksköterskors upplevelser vid telefonrådgivning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden sjuksköterskors upplevelser vid telefonrådgivning.

  1. 1. Sjuksköterskors upplevelser av telefonrådgivning till äldre patienter inom primärvården : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Jessica Fagerström; Maria Hanna; [2023]
    Nyckelord :Older people; experience; interview study; nurse; telephone counseling; Intervjustudie; sjuksköterska; telefonrådgivning; upplevelse; äldre;

    Sammanfattning : Bakgrund  Telefonrådgivning är idag en viktig del i primärvårdens verksamhet. Det är ett utmanande arbete där det inte går att se eller undersöka patienten. Forskning kring telefonrådgivning riktad till äldre patienter är skral och fokuserar inte på sjuksköterskans perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med telefonrådgivning på en hälsocentral : En kvalitativ intervjustudie

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Linda Ekman; [2022]
    Nyckelord :Telephone nursing; nursing; COVID-19; primary health care; qualitative study; Telefonrådgivning; omvårdnad; COVID-19; hälsocentral; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning är ett komplext arbete, där sjuksköterskorna gör vårdbedömningar utan fysiskt möte. Stöd och råd ges till egenvård, samt hänvisar till adekvat vårdnivå. Inom telefonrådgivning krävs god kommunikationsförmåga och klinisk kompetens för att säkerställa patientsäkerhet. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors upplevelser av att arbeta med rådgivningsstöd i telefonrådgivning vid 1177

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Sara Påve; Monica Persson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. En väg in - Sjuksköterskors upplevelser av att arbeta med telefonrågivning riktad till barn -och ungdomar med psykisk ohälsa och deras föräldrar inom Region Skåne

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Katarina Johansson; Eva Andersen Hurtig; [2017]
    Nyckelord :Telefonrådgivning; barnpsykiatri; upplevelser; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Det har visat sig att samhällets insatser för barn och unga med psykisk ohälsa har varit otillräckliga. Otillräckligheten inom den specialiserade barn och ungdoms psykiatrin (BUP) har resulterat i långa väntetider med dålig tillgänglighet för sina patienter. LÄS MER

  5. 5. Sjuksköterskors upplevelser av telefonrådgivning : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Ellen Alfredsson; Evelina Johansson; [2015]
    Nyckelord :Telephone counseling; Nurse; Experience; Care; Telefonrådgivning; Sjuksköterska; Upplevelse; Omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning inom hälso- och sjukvård förekommer runt om i världen och är ett enkelt sätt för patienten att komma i kontakt med vården. Bedömningsprocessen i telefonrådgivning försvåras på grund av att sjuksköterskan inte ser patienten vilket ställer krav på en bred kunskap. LÄS MER