Sökning: "skönlitterär"

Visar resultat 1 - 5 av 262 uppsatser innehållade ordet skönlitterär.

  1. 1. Högläsning som ett pedagogiskt verktyg : En studie om hur lärare i årskurs 4-6 beskriver att de arbetar med högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johan Dybeck Elofsson; [2024]
    Nyckelord :Reading aloud; middle school; reading comprehension; word development; reading in school; Högläsning; mellanstadiet; läsförståelse; ordförståelse; läsning i skolan;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka hur lärare på mellanstadiet använder högläsning i sin svenskundervisning på mellanstadiet. Undersökningen utfördes på en mellanstadieskola i mitten av Sverige. Studien undersökte lärarnas syfte med högläsning samt hur de använder högläsning i sin undervisning. LÄS MER

  2. 2. Svensk litteraturhistoriekanon : En innehållsanalytisk studie av läromedel för kursen Svenska 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Viking Henrik Mikael Freij; [2024]
    Nyckelord :kanon; litteratur; läromedel; kulturkanon; litteraturkanon; epoker; författare; svenskämnet; Svenska 2; svenska; gymnasiet;

    Sammanfattning : Sveriges kanondebatt har tagit ny fart efter att Tidöpartierna gått ut med att de vill introducera en svensk kulturkanon som ska användas i skolan. En kulturkanon som inkluderar litteratur kan vara användbart för lärare i sin planering av undervisningsmomentet litteraturhistoria då skolans centrala styrdokument inte bidrar med tillräcklig information. LÄS MER

  3. 3. She Can Go Where She Will : Representations of Female Bicyclists in Late 19th-Century and Early 20th-Century Literature by H.G. Wells, Arthur Conan Doyle, Dorothy Richardson, Grant Allen, George F. Hall, and Alice Meynell

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Anna Gustafsson; [2024]
    Nyckelord :bicycling women characters; late 19th-century and early 20th-century British and American literature; freedom; emancipation; feminism; gender; the New Woman; cyklande kvinnliga karaktärer; sen 1800-tals- och tidig 1900-talslitteratur från Storbritannien och USA; frihet; frigörelse; feminism; genus; the New Woman;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate how representations of bicycling women in literary works by H.G. Wells, Arthur Conan Doyle, Dorothy Richardson, Grant Allen, George F. Hall, and Alice Meynell express mental and physical freedoms that had previously been denied women due to archaic societal norms. LÄS MER

  4. 4. Språklig och berättarteknisk komplexitet i långa litterära bokserier riktade till F-3 : En språk- och litteraturdidaktisk studie av långserieböcker och deras lärarhandledningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Johanna Bengtsson; Ellie Uggla; [2024]
    Nyckelord :Långseriebok; Lärarhandledning i skönlitterär läsning; litterär repertoar; LIX; LasseMajas Detektivbyrå; PAX; Handbok för superhjältar; Musse Helium;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur elevers möjlighet till språklig utveckling och utveckling av litterär repertoar kan påverkas av läsning av långserieböcker och det innehåll som de tillhörande lärarhandledningarna lyfter fram. Vidare kommer en diskussion om lärarens kompensatoriska uppdrag att föras i förhållande till läsintresse, litterär repertoar och lärarhandledningarnas didaktiska val. LÄS MER

  5. 5. "Läsförståelse är en färskvara." : En studie om svensklärare i årskurs 4–6 syn på skönlitterärt läsförståelsearbete med värdegrund och lässtrategier i fokus.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Malin Lundgren; [2024]
    Nyckelord :Fiction; reading comprehension; reading strategies; value base; Teacher of Swedish; grade 4-6; Skönlitteratur; läsförståelse; lässtrategier; värdegrund; svensklärare; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en inblick i hur verksamma svensklärare i årskurs 4–6 arbetar med värdegrundsarbete och lässtrategier under skönlitterär läsförståelseundervisning. Tidigare forskning beskriver skönlitteratur som ett bra läromedel för värdegrundsarbete samtidigt som den synliggör brister kring värdegrundsarbete i samband med skönlitterär läsning i skolverksamheten. LÄS MER