Sökning: "skönlitteratur science fiction."

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden skönlitteratur science fiction..

  1. 1. Skönlitteraturens roll i NO-undervisning : Lärares syn på skönlitteratur i språk- och kunskapsutvecklande undervisning inom de naturorienterande ämnena i mellanåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alicia Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Language development; knowledge development; fiction; science subjects; Språkutvecklande; kunskapsutvecklande; skönlitteratur; naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning :  This study aims to investigate how four teachers work with fiction in science lessons and the teachers' views on whether fiction promotes the students' language- and knowledge development within the nature-oriented subjects. The study's two questions are: ·      How do the teachers in the study implement fiction in teaching within the nature-oriented subjects? ·      In what/in what ways do the teachers in the study believe that fiction can influence students' knowledge development in the nature-oriented subjects?  The study is based on Cummins four field model and the sociocultural perspective with a main focus on the connection between language and learning and the concept scaffolding. LÄS MER

  2. 2. Lyssnande läsning : En studie om ljudböckers möjlighet att öka gymnasieelevers motivation till läsning av skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Julia Ljungblad; [2023]
    Nyckelord :quantitative survey; Swedish didactics; upper secondary education; reading; fiction; motivation; audiobook;

    Sammanfattning : Youths tend to spend less and less time reading, although they still consider that they would like to read more. This dilemma is particularly interesting within the teaching of the Swedish language in school since reading fiction is a vital part of the subjects’ content. LÄS MER

  3. 3. "Hon skyddar hela mänsklighetens arvedel mot utplåning och förstörelse" : En diskursanalys om skönlitterära framställningar av framtidens bibliotek

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Oliver Wiklund; [2023]
    Nyckelord :Framtiden; bibliotek; skönlitteratur science fiction.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta ut särskilda diskurser om framtidens bibliotek i två science fiction-romaner, En bättre värld av Anthony Doerr och Våra förlorade hjärtan av Celeste Ng och urskilja vad de kan säga om samtidens förväntningar på och oro kring dagens bibliotek.  Den valda metoden för studien är diskursanalys, och särskilt Ernesto Laclau och Chantal Mouffes diskursteori. LÄS MER

  4. 4. Litterära vägar till fantastiska världar : Hungerspelen i svenskämnets litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Simone Lejon; [2022]
    Nyckelord :Värdegrund; skönlitteratur; science fiction; dystopi; postapokalyptisk science fiction; fantastisk litteratur; ungdomslitteratur; Hungerspelen; litteraturundervisning; svenskämnet; didaktik; didaktisk potential;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att analysera Suzanne Collins roman Hungerspelen och finna uttryck som sedan kopplas till gymnasieskolans värdegrund. Detta för att ta reda på vilken didaktisk potential som kan utvinnas ur romanen. Teorin bakom analysen är didaktisk potential i samsyn med Alkestrands (2016) definition av begreppet. LÄS MER

  5. 5. #earth#enviroment#posthuman#sciencefiction#ecocriticism : eller, en ekokritisk läsning av science fiction-litteratur samt ett försök att sammanföra samtida klimatdiskussioner med framtidsgestaltningar av människan och hennes omvärld

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jacob Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Science fiction; ekokritik; posthumanism; Dune; The Left Hand of Darkness; Dawn; skönlitteratur; framtid; ekologi; klimatförändring;

    Sammanfattning : Uppsatsen gör en kvalitativ närläsning av utvalda passager i science fiction-verken Dune - Frank Herbert (1965), The Left Hand of Darkness - Ursula K. Le Guin (1969) och Dawn - Octavia E. Butler (1987). Materialet analyseras utifrån ett ekokritiskt perspektiv. LÄS MER