Sökning: "skolan ur ett samhällsperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden skolan ur ett samhällsperspektiv.

  1. 1. Neuropsykiatriska funktionsvariationer i skolan; vilka insatser erbjuds? : En studie om insatser som kan erbjudas av skolkurator till grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionsvariationer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Didrik Backteman; Cathrine Hagman; [2023]
    Nyckelord :Neurodevelopment; neurodevelopment disorders; neuropsychology; school och school counseling.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur skolkuratorer kan kategorisera och beskriva de insatser som kan erbjudas till grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Det finns flera lagstiftningar som pekar på barns rättigheter till skolgång samt att alla barn har rätt till anpassningar utifrån deras individuella behov för att forma deras vardag och göra den likvärdig andra barns skolgång. LÄS MER

  2. 2. Kepsen av, eller? En socialkonstruktivistisk undersökningsstudie kring den icke religiösa huvudbonadens vara och icke vara i skolan och fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anders Bröms; Linnéa Davidsson; [2022-03-17]
    Nyckelord :Huvudbonad; Identitet; Roll; Fasad; Förbud; Konstruktion; Tillåtelse; Socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker huvudbonadens vara eller inte vara i skolans verksamhet i samband med elevers identitetsarbete. Undersökningen tar sin utgångspunkt både hos yrkesverksamma lärare, annan pedagogisk personal i skolan men även ur ett samhällsperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Att leva som HBTQ+ person i samhället - En studie om hur det är att leva som HBTQ+ person idag i jämförelse med för 20 år sedan

    M1-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Janica Sini Syrjälä Rahmani; [2022]
    Nyckelord :HBTQ ; queer; heteronorm; feminism; genus; könsidentitet; queerteori; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur HBTQ+ har utvecklats de senaste 20 åren, både ur ett individperspektiv och ur ett samhällsperspektiv. I studien har det ingått fem stycken personer som har blivit intervjuade genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Idrottslärares upplevda status

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Hannah Järling; Erika Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Upplevd status; Kapital; Fält; Kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : En ständigt aktuell diskussion om lärares status förs i media, bland politiker och bland lärare själva. Trots att diskussionen berör alla lärare i dagens skola så råder det upplevda skillnader beträffande status beroende på om man undervisar i ett teoretiskt eller i ett praktiskt ämne (Killgren, 2021). LÄS MER

  5. 5. Vad är vi utan vårt språk? : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver vikten att elever har tilltro till sin språkliga förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Agnes Rostedt; [2021]
    Nyckelord :confidence; language ability; language development methods; cooperative learning; tilltro; språklig förmåga; språkutvecklande arbetssätt; kooperativt lärande;

    Sammanfattning : Att elever har tilltro till sin språkliga förmåga är betydelsefullt både i och utanför skolan. Genom en god språklig förmåga kan eleven ta till sig viktig information och eleven tillgodogöra sig undervisning. Tilltro till språklig förmåga är av betydelse för att bli en aktiv demokratisk medborgare i samhället. LÄS MER